Řídicí jednotka ABS 6Q0907379 - MK60EC pro VW Polo 9N3, Škoda Fabia I FL, Seat Ibiza III FL
Kód: 82446



Detailní popis produktu
📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE
Jednotka 6Q0907379 je řídicí jednotka ABS/ESP systému MK60EC (Electronic Control) od firmy Continental/Teves používaná ve vozidlech koncernu VAG na platformě PQ24 facelift od roku 2005. Tato modernizovaná jednotka řídí protiblokovací systém ABS, elektronickou stabilizaci ESP, protiprokluzový systém ASR, elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS a přináší vylepšené funkce oproti starší MK60.
Klíčové údaje:
• 🏭 Výrobce: Continental Teves (ATE)
• ⚙️ Typ jednotky: ABS/ESP MK60EC
• 📅 Období výroby: 2005-2009
• 💡 Platforma: PQ24 FL (Polo 9N3, Fabia I FL, Ibiza III FL)
• 🔐 Označení: J104 - Řídicí jednotka ABS
• 📍 Umístění: Motorový prostor (hydraulická jednotka)
• 🔧 Generace: MK60EC (Electronic Control)
• 🚗 Modely: Polo 9N3, Fabia I FL, Roomster, Fox FL, Ibiza III FL, Cordoba II FL
✅ HLAVNÍ FUNKCE
Jednotka 6Q0907379 řídí: • ABS - 4-kanálový protiblokovací systém
• ESP - elektronický stabilizační program
• ASR - protiprokluzová regulace
• EDS - elektronická uzávěrka diferenciálu
• MSR - regulace brzdného momentu motoru
• HBA - hydraulický brzdový asistent
• CBC - Corner Brake Control
• HHC - Hill Hold Control (příprava)
🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektrické parametry:
• Napájecí napětí: 12V DC (9-16V)
• Klidový odběr: < 50 mA
• Provozní odběr: 2.5-35A
• Max. proudový odběr: 55A (aktivní čerpadlo)
• Pracovní teplota: -40°C až +120°C
• Hydraulický tlak: až 170 bar
• Krytí: IP6K7
Hardware specifikace:
• Procesor: 32-bit Infineon C166
• Frekvence: 40 MHz
• RAM: 32 KB
• Flash paměť: 512 KB
• EEPROM: 16 KB
• Senzory: 4x rychlost + G-senzor + gyroskop
• Ventily: 12 elektromagnetických
• Čerpadlo: Dvoustupňové radiální
Komunikační rozhraní:
• CAN-Bus: Low-Speed 125 kbit/s
• K-Line: ISO 9141-2 (záložní)
• Protokol: KWP 2000 / UDS
• Gateway: Přes J519 nebo J533
• Adresa: 03 (ABS Brakes)
• Baud rate: 10400 bps
Hydraulická jednotka:
• Typ: MK60EC Compact
• Počet kanálů: 4 (individuální)
• Ventily: 3 na kolo (vstup/výstup/přepouštěcí)
• Čerpadlo: 2-pístové DC motor
• Motor čerpadla: 12V, 180W
• Hmotnost: cca 5.5 kg
• Brzdová kapalina: DOT 4
• Objem: cca 65 ml
🚗 KOMPATIBILNÍ VOZIDLA
Primární použití:
VW Polo 9N3 (2005-2009) Facelift: • 1.2 6V - 54 HP (BMD)
• 1.2 12V - 60/64/70 HP (AZQ, BME, BZG)
• 1.4 16V - 80/86 HP (BBY, BKY, BUD)
• 1.6 16V - 105 HP (BTS)
• 1.8 T GTI - 150 HP (BJX)
• 1.4 TDI - 70/80 HP (BNV, BMS)
• 1.9 TDI - 100/130 HP (AXR, ASZ)
Škoda Fabia I FL (6Y) 2005-2007: • 1.2 HTP - 54/64 HP (BMD, BME)
• 1.4 16V - 80/86 HP (BBY, BUD)
• 1.6 16V - 105 HP (BTS)
• 2.0 8V - 115 HP (AZL)
• 1.4 TDI PD - 70/80 HP (BNV, BMS)
• 1.9 TDI PD - 100/130 HP (AXR, ASZ)
Škoda Roomster (5J) 2006-2010: • 1.2 HTP - 64/70 HP (BME, BZG)
• 1.4 16V - 86 HP (BUD)
• 1.6 16V - 105 HP (BTS)
• 1.4 TDI - 70/80 HP (BNV, BMS)
• 1.9 TDI - 100/105 HP (AXR, BLS)
VW Fox (5Z) 2005-2011: • 1.2 6V - 55 HP (BMD)
• 1.4 8V - 75 HP (BKR)
• 1.4 TDI - 70 HP (BNM)
Seat Ibiza III FL (6L) 2006-2008: • 1.2 12V - 64/70 HP (BME, BZG)
• 1.4 16V - 80/86/100 HP (BBY, BUD, BKY)
• 1.6 16V - 105 HP (BTS)
• 1.8 T FR - 150 HP (BJX)
• 1.4 TDI - 70/80 HP (BNV, BMS)
• 1.9 TDI - 100/130 HP (AXR, ASZ)
Verze jednotky (suffix):
| Suffix | Období | Funkce | Poznámka |
|---|---|---|---|
| 6Q0907379 | 2005-2006 | ESP základní | První EC verze |
| 6Q0907379A | 2006-2007 | ESP update | Vylepšený SW |
| 6Q0907379B | 2007-2008 | ESP+HBA+ | Rozšířené funkce |
| 6Q0907379C | 2008-2009 | ESP final | Poslední verze |
| 6Q0907379D | 2008-2009 | HHC ready | Příprava HHC |
| 6Q0907379E | 2009 | ESP transition | Přechod na 6R |
Související jednotky:
| Číslo dílu | Použití | Poznámka |
|---|---|---|
| 6Q0614417 | Polo 9N | Starší MK60 |
| 6Q0614117 | Bez ESP | Pouze ABS |
| 6R0907379 | Polo 6R | Nástupce MK60EC1 |
| 5J0907379 | Fabia II | Nová generace |
| 1K0907379 | Golf V | Větší platforma |
⚡ FUNKCE SYSTÉMU
1. ABS - Protiblokovací systém:
• 4-kanálové řízení - každé kolo individuálně
• Frekvence modulace - 10-15 Hz
• Práh aktivace - 12% prokluz
• Minimální rychlost - 3 km/h
• Maximální tlak - 170 bar
• Reakční doba - 80 ms
• Diagonal split - diagonální okruhy
• Cornering ABS - optimalizace v zatáčkách
2. ESP - Elektronická stabilizace:
• Yaw control - kontrola stáčení
• Lateral stability - boční stabilita
• Understeer control - kontrola nedotáčivosti
• Oversteer control - kontrola přetáčivosti
• Individual braking - individuální brzdění
• Engine reduction - redukce výkonu
• ESP OFF - možnost částečného vypnutí
• Load adaptive - adaptace na zatížení
3. ASR - Protiprokluzová regulace:
• Rozsah - 0-150 km/h
• Brake intervention - brzdění kola
• Engine intervention - omezení výkonu
• Práh aktivace - 15% prokluz
• ASR OFF - možnost vypnutí
• Winter mode - automatická detekce
• Progressive - progresivní regulace
• Surface detection - detekce povrchu
4. EDS - Elektronická uzávěrka diferenciálu:
• Rozsah - 0-40 km/h
• Max. tlak - 110 bar na kolo
• Rozdíl rychlostí - >2.5 km/h
• Časový limit - max. 3 sekundy
• Tepelná ochrana - automatická
• Reakční doba - 120 ms
• Front/rear - přední i zadní nápravu
5. HBA - Hydraulický brzdový asistent:
• Detekce - rychlost sešlápnutí >80 bar/s
• Zvýšení tlaku - na max. 170 bar
• Ukončení - uvolnění pedálu
• Koordinace - s ABS/ESP
• Účinnost - zkrácení o 15-25%
• Aktivace - automatická
6. CBC - Corner Brake Control:
• Aktivní - při brzdění v zatáčce
• Stabilizace - prevence smyku
• Rozdělení - asymetrické brzdění
• Rozsah - 15-200 km/h
• Koordinace - s ESP
• Účinnost - zvýšení stability o 30%
7. MSR - Regulace brzdného momentu motoru:
• Prevence - blokování při podřazení
• Detekce - náhlý pokles otáček
• Reakce - zvýšení otáček
• Aktivní - při zařazeném stupni
• Komunikace - CAN s ECU
8. HHC příprava (některé verze):
• Hardware ready - připraveno
• Aktivace - nutná VCDS
• Sklon - >5%
• Držení - 2 sekundy
• Není standard - jen příprava
🛠️ DIAGNOSTIKA A KÓDOVÁNÍ
VCDS/VAG-COM přístup:
VCDS IDENTIFIKACE:
Address 03: ABS Brakes Labels: 6Q0-907-379.lbl
Part No: 6Q0 907 379 B
Component: ESP MK60EC 0104
Coding: 0018648
Shop #: WSC 00066 000 00000
VCID: 2C3D4E5F6A7B
No fault codes found.
Kódování (7 číslic):
KÓDOVÁNÍ 6Q0907379:
Pozice 1-2: Výrobce
00 = Continental Teves
01 = Bosch (nepoužito)
Pozice 3: Region
1 = Evropa/ROW
2 = NAR (nepoužito)
3 = Asie
Pozice 4: Vozidlo
8 = Malé vozidlo (Polo/Fabia)
9 = MPV (Roomster)
Pozice 5: Motor
6 = Univerzální benzín/diesel
7 = Sportovní (GTI/RS)
Pozice 6: Převodovka
4 = Manuální 5st
5 = Automatická
8 = Manuální 6st
Pozice 7: Brzdy
8 = Standard (239mm přední)
9 = Sport (256mm přední)
Příklad: 0018648
= Teves, EU, malé auto, univerzál, manuál 5st, standard
Login kódy:
| Funkce | Login | Použití |
|---|---|---|
| Základní nastavení | 40168 | Pro MK60EC |
| Kódování | 11463 | Změny kódování |
| Adaptace | 20103 | Speciální funkce |
Základní nastavení:
ZÁKLADNÍ NASTAVENÍ 6Q0907379:
1. Příprava:
- Motor vypnutý
- Zapalování zapnuté
- Vozidlo v klidu
- Kola rovně
2. VCDS:
[03 - ABS Brakes]
3. Login:
[11 - Login]
Code: 40168
4. [04 - Basic Settings]
G-senzory (integrované):
Group 001
- [Go!]
- Čekat 60 sekund
- Status: OK
Steering Angle G85:
Group 060
- [Go!]
- Otočit volant L/P doraz
- Vrátit střed
- Status: OK
Tlakový senzor:
Group 003
- [Go!]
- Nesešlapovat brzdu!
- Status: OK
Test čerpadla:
Group 004
- [Go!]
- Automatický test
- Bzučení normální
5. Clear DTCs:
[05 - Clear Fault Codes]
6. Test jízda:
- Min. 15 km
- Různé rychlosti
- Zatáčky
⚠️ ČASTÉ ZÁVADY
Typické problémy:
| Závada | Příznaky | Příčina | Řešení | Cena opravy |
|---|---|---|---|---|
| ESP kontrolka | Svítí trvale | G-senzor/kalibrace | Reset/kalibrace | 500-2.000 Kč |
| ABS senzor | Kód 00283-00290 | Senzor/kroužek | Výměna | 1.200-2.500 Kč |
| Čerpadlo hlučné | Bzučení trvale | Opotřebení | Výměna jednotky | 6.000-14.000 Kč |
| G85 senzor | Chyba 00778 | Úhel řízení | Kalibrace/výměna | 500-3.000 Kč |
| Komunikace | Nelze připojit | CAN/Gateway | Diagnostika | 500-2.000 Kč |
| Ventily | Pulzování brzd | Zaseknuté | Výměna jednotky | 6.000-14.000 Kč |
| Software | Různé chyby | Verze SW | Update | 500-1.000 Kč |
Diagnostické kódy (DTC):
ČASTÉ KÓDY 6Q0907379:
00283 - ABS Wheel Speed Sensor Front Left (G47)
008 - Implausible Signal
→ Levý přední senzor - nejčastější!
00285 - ABS Wheel Speed Sensor Front Right (G45)
→ Pravý přední senzor
00287 - ABS Wheel Speed Sensor Rear Right (G44)
→ Pravý zadní senzor
00290 - ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46)
→ Levý zadní senzor
00493 - ESP Hydraulic Pump (V156)
002 - Lower Limit Exceeded
→ Čerpadlo ESP - nízký výkon
00526 - Brake Light Switch (F)
004 - No Signal/Communication
→ Spínač brzdových světel
00588 - Driver for ABS Valves
→ Ovladač ventilů
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
005 - No or Incorrect Basic Setting
→ Senzor úhlu řízení - nutná kalibrace!
00810 - Sensor 1/2 for Brake Pressure
→ Tlakové senzory
01044 - Control Module Incorrectly Coded
→ Špatné kódování
01130 - ABS Operation
009 - Limit Not Reached
→ Problém s ABS funkcí
01276 - ABS Hydraulic Pump (V64)
004 - No Signal/Communication
→ Hydraulické čerpadlo
01279 - Longitudinal Acceleration Sensor (G251)
005 - No Basic Setting
→ Podélný G-senzor
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication
→ Komunikace s motorem
01423 - ESP Sensors (G200-G202)
005 - No Basic Setting
→ ESP senzory - kalibrace!
01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)
008 - Implausible Signal
→ Tlakový senzor
01486 - System Function Test
→ Test systému
01542 - Yaw Rate Sensor
→ Senzor stáčení
02536 - Supply Voltage Too Low
→ Nízké napětí (<10.5V)
16352 - Control Module Defective
→ Vadná jednotka
65535 - Internal Control Module
→ Vnitřní chyba jednotky!
💡 POSTUPY
Výměna ABS jednotky:
VÝMĚNA 6Q0907379:
PŘÍPRAVA:
1. Zaznamenat:
- Kódování (7 číslic)
- Part Number kompletní
- Verze SW
- Workshop code
2. Nářadí:
- VCDS
- Klíče 10,11,13mm
- Torx T25
- DOT 4 (0.5L)
- Nádoba
DEMONTÁŽ:
1. Baterie odpojit (-)
2. Počkat 3 minuty
3. Přístup:
- Kryt motoru pryč
- Airbox částečně (1.9 TDI)
4. Označit hadice:
- FL (levá přední)
- FR (pravá přední)
- RL (levá zadní)
- RR (pravá zadní)
- MC1 (hlavní válec 1)
- MC2 (hlavní válec 2)
5. Odpojit:
- Konektor 38-pin (páčka)
- 6x brzdová hadice (11mm)
6. Demontovat:
- 2x šroub držáku (13mm)
- Opatrně vyjmout
7. Vypustit kapalinu
MONTÁŽ:
1. Nová jednotka:
- Ideálně stejné číslo
- Min. stejný suffix (B,C,D)
2. Instalace:
- Držák 20 Nm
- Hadice 15 Nm
- Pozor na těsnění!
3. Konektor:
- Zajistit páčkou
- Zkontrolovat zapadnutí
ODVZDUŠNĚNÍ:
1. Naplnit nádobku
2. Klasické:
- RR (pravá zadní)
- RL (levá zadní)
- FR (pravá přední)
- FL (levá přední)
- 5-8x každé kolo
3. Nebo VCDS:
[03 - ABS]
[04 - Basic Settings]
Group 007 (pokud má)
NASTAVENÍ:
1. Baterie připojit
2. Zapalování ON
3. Motor nastartovat
4. VCDS:
[03 - ABS]
5. [07 - Coding]
Zadat původní kód
např: 0018648
6. [11 - Login]
40168
7. [04 - Basic Settings]
- Group 001 (G-senzory)
- Group 060 (řízení)
- Group 003 (tlak)
8. Test brzd:
- Na místě
- Pedál tvrdý
- Žádné úniky
9. Test jízda:
- 20 km minimum
- Test ABS (40 km/h)
- Test ESP (zatáčky)
- Různé rychlosti
10. Clear DTCs:
[05 - Clear Fault Codes]
11. Finální scan
Kalibrace G85 senzoru:
KALIBRACE ÚHLU ŘÍZENÍ G85:
Kdy nutné:
- Po výměně jednotky
- Po geometrii
- Chyba 00778
- ESP nefunguje správně
Postup:
1. Podmínky:
- Rovina
- Motor běží
- Kola PŘESNĚ rovně!
2. [03 - ABS]
3. [11 - Login]
40168
4. [04 - Basic Settings]
Group 060
5. [Go!]
6. Sledovat pokyny:
- "Steer left" - otočit doleva na doraz
- Držet 2 sekundy
- "Steer right" - otočit doprava na doraz
- Držet 2 sekundy
- "Center" - vrátit na střed
- Nechat 3 sekundy
7. Status: "OK"
Pokud "ERROR" - opakovat
8. [Done, Go Back]
9. Ověření:
[08 - Measuring Blocks]
Group 004
Field 1: 0.0° ±2°
📊 MĚŘICÍ BLOKY VCDS
MVB pro 6Q0907379:
MVB 001: Rychlosti kol
1: FL (km/h)
2: FR (km/h)
3: RL (km/h)
4: RR (km/h)
Norma: 0 v klidu, stejné při jízdě
MVB 002: Rychlosti start
1-4: Stejné jako MVB 001
Pro test ze stoje
MVB 003: Spínače
1: Brzdový pedál (Yes/No)
2: Brzdová světla (On/Off)
3: ESP tlačítko (On/Off)
4: ---
MVB 004: ESP senzory
1: Steering angle (°)
2: Yaw rate (°/s)
3: Lateral accel. (m/s²)
4: Status
Norma: 0/0/0 v klidu
MVB 005: Tlaky
1: Brake pressure (bar)
2: Master cylinder (bar)
3: ---
4: ---
Norma: 0-3 bar v klidu
MVB 006: Napájení
1: Terminal 30 (V)
2: Terminal 15 (V)
3: ECU temp (°C)
4: ---
Norma: 12-14.5V, <80°C
MVB 020: Počítadla
1: Počet startů
2: ABS aktivace
3: ESP zásahy
4: ASR aktivace
MVB 060: Kalibrace řízení
1: Úhel (°)
2: Status (OK/Not OK)
3: ---
4: ---
MVB 094: ESP status
1: ESP (On/Off)
2: ASR (On/Off)
3: EDS (Active/Passive)
4: System (OK/Error)
MVB 125: Diagnostika
1: Sensor supply (V)
2: Valve supply (V)
3: Pump motor (V)
4: CAN status
Norma: 5V/12V/0-12V/OK
📈 CENY A DOSTUPNOST (2024)
Ceny jednotky:
| Stav | Cena | Záruka | Dostupnost |
|---|---|---|---|
| Použitá originál | 3.000-4.500 Kč | Bez záruky | Běžné |
| Použitá testovaná | 4.000-6.000 Kč | 3 měsíce | Běžné |
| Repasovaná | 6.000-9.000 Kč | 6-12 měsíců | Dostupné |
| Nová aftermarket | 8.000-12.000 Kč | 12 měsíců | Dostupné |
| Nová originál ATE | 14.000-18.000 Kč | 24 měsíců | Na objednávku |
Servisní náklady:
| Služba | Cena | Čas |
|---|---|---|
| Diagnostika ESP | 400-700 Kč | 30 min |
| Výměna senzoru | 900-1.600 Kč | 45 min |
| Výměna jednotky | 2.500-4.000 Kč | 2.5 hodiny |
| Kalibrace ESP | 700-1.200 Kč | 45 min |
| Odvzdušnění | 900-1.400 Kč | 45 min |
| Kódování | 500-800 Kč | 20 min |
| Software update | 600-1.000 Kč | 30 min |
Náhradní díly:
| Díl | OEM | Aftermarket |
|---|---|---|
| Senzor ABS přední | 1.300-1.900 Kč | 450-900 Kč |
| Senzor ABS zadní | 1.200-1.700 Kč | 400-800 Kč |
| Senzorový kroužek | 750-1.100 Kč | 300-550 Kč |
| Ložisko s ABS | 2.400-3.400 Kč | 1.000-2.000 Kč |
| G85 senzor řízení | 3.500-4.500 Kč | 1.500-2.500 Kč |
🔍 IDENTIFIKACE
Jak poznat 6Q0907379:
Fyzická identifikace: • Štítek: 6Q0907379 + suffix
• Výrobce: ATE TEVES
• Typ: MK60EC
• Umístění: Motorový prostor vlevo
• Barva: Stříbrný hliník
• Velikost: 195x155x145mm
• Váha: 5.5 kg
• Konektor: 38-pin černý
Software identifikace: • Address: 03
• Component: "ESP MK60EC"
• Platform: PQ24 FL
• Coding: 7 číslic
Rozdíl od 6Q0614417: • 6Q0614417 = starší MK60
• 6Q0907379 = novější MK60EC
• EC = Electronic Control
• Lepší procesor a SW
Rozdíl od 6R0907379: • 6Q = Polo 9N (PQ24)
• 6R = Polo 6R (PQ25)
• Nejsou kompatibilní!
🛡️ VÝHODY A NEVÝHODY
Výhody:
• ✅ Vylepšená verze - EC technologie
• ✅ Spolehlivost - lepší než MK60
• ✅ Funkce - kompletní ESP
• ✅ Dostupnost - běžné díly
• ✅ Cena - rozumná pro ESP
Nevýhody:
• ❌ Stáří - konec výroby 2009
• ❌ HHC - jen příprava, ne aktivní
• ❌ Kalibrace - nutná po výměně
• ❌ Komunikace - pomalejší CAN
• ❌ Upgrade - nelze na novější
🎯 ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Celkový verdikt:
ABS jednotka 6Q0907379 MK60EC je vylepšená verze ESP systému pro facelift malých vozů VAG PQ24. Nabízí spolehlivé ESP s lepším HW než starší MK60. Ideální náhrada pro Polo 9N3, Fabia I FL.
Doporučení:
• ✅ Pro: Polo 9N3, Fabia I FL, Roomster, Ibiza III FL
• ✅ Funkce: ABS+ESP+ASR+EDS+CBC
• ✅ Spolehlivost: Velmi dobrá
• 🔧 Servis: Středně náročný
• 💰 Hodnota: Výborná
Hodnocení:
⭐⭐⭐⭐ 8/10 • Funkčnost: 8/10
• Spolehlivost: 8/10
• Cena: 8/10
• Dostupnost: 8/10
• Složitost: 7/10
📝 DŮLEŽITÉ POZNÁMKY
Před nákupem:
• Ověřit suffix (B,C,D lepší)
• Kontrola čerpadla (hluk)
• Test komunikace VCDS
• Kompatibilita s vozem
• Rozdíl 6Q vs 6R!
Časté problémy PQ24 FL:
• Senzory ABS - hlavně zadní
• G85 kalibrace - po geometrii vždy
• Software - update pomáhá
• Kroužky - kontrola při výměně kol
Tipy pro údržbu:
• DOT 4 každé 2 roky
• Kalibrace po geometrii
• Čištění senzorů 2x ročně
• Kontrola kroužků
• Test ESP pravidelně
Upgrade možnosti:
• HHC jen příprava (nelze plně)
• Nelze XDS (hardware limit)
• Možný update SW
• Lepší brzdové hadice
Diskuze
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
