Řídicí jednotka motoru 036 906 034
Kód: 9733



Detailní popis produktu
📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE
Řídicí jednotka 036 906 034 je ECU (Engine Control Unit) řady Bosch Motronic ME7.5 pro atmosférické benzínové motory 1.4 a 1.6 MPI koncernu Volkswagen Group.
Klíčové údaje:
- 🏭 Výrobce: Robert Bosch GmbH
- ⚙️ Typ systému: Motronic ME7.5.10/ME7.5.20
- 📅 Období výroby: 2000-2010
- 💡 Technologie: Vícebodové vstřikování MPI
- 🔐 Označení: J361 = Řídicí jednotka benzínového motoru
🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY
Parametr | Hodnota |
---|---|
Napájecí napětí | 12V DC (9-16V) |
Provozní odběr | 0.5-1.5 A |
Procesor | Infineon C167CR |
Frekvence | 40 MHz |
Flash paměť | 832 KB |
RAM | 32 KB |
EEPROM | 4 KB |
Komunikace | K-Line / CAN |
Počet válců | 4 |
🚗 KOMPATIBILNÍ MOTORY A VOZIDLA
Motory benzín MPI:
Kód motoru | Objem | Výkon | Točivý moment | Norma |
---|---|---|---|---|
AKQ | 1.4 16V | 55 kW (75 PS) | 126 Nm | Euro 3 |
APE | 1.4 16V | 55 kW (75 PS) | 126 Nm | Euro 3 |
AUA | 1.4 16V | 55 kW (75 PS) | 126 Nm | Euro 4 |
AUD | 1.4 16V | 74 kW (100 PS) | 126 Nm | Euro 3 |
BBY | 1.4 16V | 55 kW (75 PS) | 126 Nm | Euro 4 |
BCA | 1.4 16V | 55 kW (75 PS) | 126 Nm | Euro 4 |
BKY | 1.4 16V | 59 kW (80 PS) | 132 Nm | Euro 4 |
BCB | 1.6 8V | 74 kW (100 PS) | 148 Nm | Euro 4 |
Použití ve vozidlech:
Volkswagen:
- Golf IV (1997-2003)
- Golf V (2003-2008)
- Polo IV (2001-2009)
- Bora (1998-2005)
- New Beetle (1998-2010)
Škoda:
- Fabia I (1999-2007)
- Fabia II (2007-2014)
- Octavia I (1996-2004)
- Octavia II (2004-2008)
- Roomster (2006-2010)
SEAT:
- Ibiza III/IV (2002-2009)
- Cordoba (2002-2009)
- Leon I (1999-2005)
Audi:
- A2 (1999-2005)
- A3 8L (1996-2003)
⚡ KOMPONENTY SYSTÉMU ŘÍZENÍ
Hlavní součásti:
1. Řídicí jednotka (036 906 034):
- 🔹 Umístění: Motorový prostor (box u baterie)
- 🔹 Funkce: Řízení vstřikování, zapalování, lambda regulace
- 🔹 Verze: Různé SW dle motoru a emisní normy
2. Řízené systémy:
Systém | Funkce | Typ řízení |
---|---|---|
Vstřikování | Sekvenční MPI | 4x vstřikovač |
Zapalování | Statické DIS | 2x dvojitá cívka |
Škrticí klapka | Drive-by-wire | Elektromotor |
Lambda regulace | Uzavřená smyčka | Binární/širokopásmová |
EVAP | Odvětrání nádrže | Elektroventil |
Sekundární vzduch | SAI systém | Pumpa + ventil |
3. Senzory a aktuátory:
- Hmotnostní průtokoměr (MAF)
- Snímač teploty nasávaného vzduchu
- Snímač teploty chladící kapaliny
- Lambda sonda před/za katalyzátorem
- Snímač klikového hřídele (G28)
- Snímač vačkového hřídele (G40)
- Snímač klepání (2x)
- Pedál akcelerátoru (G79/G185)
🔄 VERZE SYSTÉMU 036 906 034
✨ Vývojové stupně:
Verze | Motor | Vlastnosti |
---|---|---|
036 906 034 | AKQ | Základní Euro 3 |
036 906 034 A | APE | Vylepšená |
036 906 034 C | AUA | Euro 4 ready |
036 906 034 D | AUD | 100 PS verze |
036 906 034 E | BBY | Euro 4 |
036 906 034 G | BCA | Finální Euro 4 |
036 906 034 H | BKY | 80 PS verze |
036 906 034 J | BCB | 1.6 8V |
🔧 Software verze:
HW číslo | SW číslo | Datum | Poznámka |
---|---|---|---|
0261207xxx | 036906034xx | 2000-2002 | První generace |
0261208xxx | 036906034xx | 2002-2005 | Vylepšená |
0261S01xxx | 036906034xx | 2005-2008 | Euro 4 |
0261S02xxx | 036906034xx | 2008-2010 | Finální |
🛠️ DIAGNOSTIKA A SERVIS
Diagnostické nástroje:
- ✅ VCDS/VAG-COM - plná podpora
- ✅ ODIS - dealerský systém
- ✅ OBDeleven
- ⚠️ ELM327 - základní
- ⚠️ Delphi/Launch
Adresace v diagnostice:
- 🎯 01 - Elektronika motoru
- 🎯 Přístup K-Line nebo CAN
Měřené bloky:
Blok | Hodnota | Význam |
---|---|---|
001 | Otáčky/teplota/lambda | 0-6500/min, -40 až +140°C |
002 | Zatížení/vstřik | 0-100%, 0-20 ms |
003 | Škrticí klapka | Pozice/úhel |
004 | Předstih | -15 až +45° |
005 | Volnoběh | Regulace/adaptace |
032 | Lambda adaptace | -25% až +25% |
033 | Lambda regulace | -10% až +10% |
⚠️ ČASTÉ ZÁVADY A ŘEŠENÍ
Problém | Příznaky | Řešení |
---|---|---|
🔴 P0171 Směs chudá | Kolísavé volnoběhy | MAF/netěsnosti sání |
🔴 P0300 Vynechávání | Třesení motoru | Svíčky/cívky/kabely |
🔴 P0422 Katalyzátor | Nízká účinnost | Výměna katalyzátoru |
🔴 P1176 Lambda | Korekce mimo rozsah | Lambda sonda/netěsnost |
🔴 P0102 MAF | Nízký signál | Čištění/výměna MAF |
🔴 P0322 G28 | Bez signálu otáček | Snímač/kabeláž |
📌 DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ
⚡ Při práci s ECU 036 906 034:
- Imobilizér 2/3 generace
- Nutná adaptace po výměně
- Login 01283 nebo 12345
- Škrticí klapka - kalibrace
- Nekompatibilní SW = poškození
- ReadyCode nutný (novější)
💡 ADAPTACE A NASTAVENÍ
1. Základní nastavení:
VCDS -> 01-Motor
Základní nastavení
Skupina 000 (reset všech adaptací)
2. Škrticí klapka:
Základní nastavení
Skupina 060 nebo 098
Motor vypnutý, klíč v zapalování
Čekat na dokončení
3. Volnoběžné otáčky:
Základní nastavení
Skupina 001
Motor zahřátý > 80°C
Spotřebiče vypnuté
4. Lambda adaptace:
Vymazat adaptační hodnoty:
Kanál 030 - hodnota 00000
Test jízda 10-15 minut
🔧 POSTUP VÝMĚNY ECU
Příprava:
- Baterie nabitá 100%
- PIN imobilizéru (4-5 čísel)
- VCDS připraven
- Záloha kódování
Demontáž vadné jednotky:
- Vypnout zapalování
- Odpojit baterii (minus)
- Počkat 5 minut
- Lokalizovat ECU (u baterie)
- Uvolnit držák ECU
- Odpojit konektory (2x)
- Vyjmout ECU
Montáž nové jednotky:
- Kontrola čísla dílu
- Nasadit ECU
- Připojit konektory (121 pin)
- Zajistit držák
- Připojit baterii
Programování po výměně:
VCDS -> 01-Motor
1. Login (01283)
2. Kódování (původní)
3. Adaptace immo (kanál 050)
4. Základní nastavení 000
5. Test všech funkcí
📊 SCHÉMA ZAPOJENÍ
Hlavní konektory:
Konektor | Piny | Funkce |
---|---|---|
X1 | 121 | Hlavní konektor |
Důležité piny:
- Pin 1: Kl.30 (12V trvale)
- Pin 2: Kl.31 (kostra)
- Pin 3: Kl.15 (zapalování)
- Pin 21: Kl.87 (hlavní relé)
- Pin 37/56: K-Line
- Pin 62/67: CAN-H/L
- Pin 71-74: Vstřikovače
- Pin 103-104: Cívky
Napájení:
- Hlavní relé (J271)
- Relé palivové pumpy (J17)
- Pojistky: 10A, 15A, 20A
🚨 NOUZOVÉ REŽIMY
Limp home aktivace:
- Škrticí klapka mimo rozsah
- MAF sensor vadný
- Kritické vynechávání
- Lambda regulace mimo
- Přehřátí motoru
Limp home parametry:
- Max 2500-3000 ot/min
- Fixní úhel klapky
- Bez lambda regulace
- Bohatá směs
- Omezený výkon
Reset limp home:
- Opravit závadu
- Vymazat chyby
- Vypnout/zapnout zapalování
- Test jízda
🔍 MĚŘENÉ HODNOTY
Správné hodnoty (volnoběh, 80°C):
Parametr | Hodnota | Jednotka |
---|---|---|
Otáčky | 760±40 | ot/min |
Hmotnost vzduchu | 2-4 | g/s |
Úhel škrticí klapky | 2-5 | % |
Vstřik | 2-4 | ms |
Předstih | 6-12 | °KH |
Lambda | 0.97-1.03 | λ |
Napětí baterie | 13.5-14.5 | V |
Plné zatížení:
- Hmotnost vzduchu: 60-80 g/s
- Vstřik: 10-15 ms
- Předstih: 20-35°
- Lambda: 0.85-0.95
📈 TUNING A MODIFIKACE
Software tuning:
Úprava | Výkon | Moment | Bezpečnost |
---|---|---|---|
Stage 1 | +5-10 PS | +10 Nm | Bezpečné |
Pop&Bang | 0 PS | 0 Nm | Střední riziko |
E85 mapa | +10-15 PS | +15 Nm | Nutný HW |
Limity komponent:
- Vstřikovače: 240 cc/min
- Palivová pumpa: 90 l/h
- MAF sensor: 180 kg/h
- Katalyzátor: 200 cpsi
Hardwarové úpravy:
- Sportovní filtr: +2-3 PS
- Výfuk: +3-5 PS
- Vačky: +10-15 PS
🔋 ÚDRŽBA SYSTÉMU
Pravidelná údržba:
- Svíčky: 30-60k km
- Vzduchový filtr: 30k km
- Cívky: 80-100k km
- Lambda sonda: 80-120k km
- MAF čištění: 50k km
Preventivní kontroly:
VCDS kontrola:
- Lambda adaptace (032-033)
- Vynechávání (015-018)
- Readiness (086)
- Dlouhodobá korekce
Čištění systému:
- Škrticí klapka: 50k km
- EGR (pokud má): 60k km
- Vstřikovače: 80k km
- Sací potrubí: 100k km
🎯 SPECIÁLNÍ FUNKCE
Kódování možnosti:
- Automatická převodovka
- Klimatizace
- Tempomat ready
- Imobilizér on/off
- SAI deaktivace
- EVAP test off
Login kódy:
- 01283 - základní
- 12345 - alternativní
- 11463 - servisní
- 04243 - speciální
Skryté kanály adaptace:
- 000: Reset vše
- 001: Volnoběh +/-
- 002: CO korekce
- 030: Lambda reset
- 050: Immo adaptace
- 099: Transport mode
🏁 ZNÁMÉ PROBLÉMY
Časté závady:
- Cívky zapalování (60-80k km)
- MAF sensor znečištění
- Škrticí klapka karbonizace
- Lambda sonda stárnutí
- G28 snímač praskliny
- Kabeláž ke cívkám
Konstrukční vady:
- Vadné cívky (032 905 106B)
- Netěsnost sání za MAF
- Vadný termostat (88°C)
- Únik oleje víko ventilů
- EGR zanesení (Euro 4)
Řešení:
- Cívky výměna za novější
- Kontrola hadiček/spojů
- Termostat 92°C
- Těsnění víka ventilů
- EGR čištění/blokace
Životnost komponent:
- ECU: 200k+ km
- MAF: 100-150k km
- Škrticí klapka: 150k km
- Lambda: 80-120k km
- Cívky: 60-100k km
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.