Řídicí jednotka motoru 038906018 - ECU pro 1.9 TDI PD (Pumpe-Düse) motory VAG

Kód: 17313
1 210 Kč 1 000 Kč bez DPH
Skladem (1 ks)

Řídící jednotka motoru 038 906 018 BQ 038906018BQ

Detailní informace

Zkusenosti
10 let zkušeností
se službami v automobilovém odvětví.
2_Odtah
Odtah zdarma
Zajistíme odtah vozidla zdarma.
3_Zakaznici
Spokojení zákazníci
Máme stovky spokojených zákazníků.
4_Bonus
BONUS AŽ 10.000Kč
na nákup vozu u našich partnerů.

Detailní popis produktu

📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE

Jednotka 038906018 je řídicí jednotka motoru (Motorsteuergerät) pro 1.9 TDI PD (Pumpe-Düse) dieselové motory používané ve vozidlech VW Group od roku 1998. Tato ECU řídí vstřikovací systém PD, turbodmychadlo, EGR ventil, žhavení a kompletní management motoru s technologií jednotkových vstřikovačů.

Klíčové údaje:

 🏭 Výrobce: Bosch pro VW Group
 ⚙️ Typ jednotky: EDC15P/EDC15P+ (Engine Diesel Control)
 📅 Období výroby: 1998-2010
 💡 Kódy motorů: AJM, ATD, AXR, ASZ, AVF, AWX, AVB, BKC, BXE
 🔐 Označení: J248 - Řídicí jednotka dieselového motoru
 📍 Umístění: Motorový prostor (na motoru nebo u baterie)
 🔧 Výkon: 90-130 HP (66-96 kW)
 🚗 Modely: Golf IV/V, Passat B5/B5.5, A4 B6/B7, Octavia I/II, Leon Mk1


 HLAVNÍ FUNKCE

Jednotka 038906018 řídí: • Vstřikovací systém Pumpe-Düse (jednotkové vstřikovače)
• Turbodmychadlo s variabilní geometrií (VNT)
• EGR systém (recirkulace výfukových plynů)
• Žhavicí systém a relé žhavení
• Lambda regulace (pokud je sonda)
• Imobilizér třetí generace
• Diagnostika OBD2/EOBD
• Komunikace s automatickou převodovkou


🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY

Elektrické parametry:

 Napájecí napětí: 12V DC (9-16V)
 Provozní odběr: 3-8A
 Výstupní proud vstřikovače: až 20A špičkově
 Pracovní teplota: -40°C až +125°C
 Krytí: IP69K
 EMC: Úroveň 4

Hardware specifikace:

 Procesor: Infineon C167 (16-bit)
 Frekvence: 40 MHz
 RAM: 32 KB
 Flash paměť: 512 KB - 1 MB
 EEPROM: 8-16 KB
 A/D převodníky: 16 kanálů (10-bit)
 Výstupní drivers: 4x PD + další
 Konektory: 2x 60-pin nebo 3x 40-pin

Vstřikovací systém:

 Typ: Pumpe-Düse (jednotkové vstřikovače)
 Vstřikovací tlak: až 2050 bar
 Předvstřik: 1-2x
 Hlavní vstřik: variabilní
 Dovstřik: 0-2x (dle verze)
 Časování: přesnost 0.1° klikového hřídele
 Korekce: cylindr-selektivní


🚗 KOMPATIBILNÍ MOTORY A VOZIDLA

Verze jednotky a motory:

Suffix Motor Výkon Vozidla Období
038906018A AJM 115 HP Passat B5, A4 B5 1998-2000
038906018B ATD 100 HP Golf IV, A3 8L 2000-2003
038906018C AXR 100 HP Polo 9N, Fabia 2001-2005
038906018D ASZ 130 HP Passat B5.5, A4 B6 2000-2004
038906018E AVF 130 HP Passat, Superb 2001-2004
038906018F AWX 130 HP Passat, A4 2001-2005
038906018G AVB 100 HP Golf IV, Bora 2001-2003
038906018H ATD 100 HP Golf IV FL 2003-2005
038906018J AXR 100 HP Transporter T5 2003-2009
038906018K BKC 105 HP Golf V, Touran 2003-2008
038906018L BXE 105 HP Golf V, Jetta 2005-2008
038906018M ASZ 130 HP Updated version 2004-2005

Použití ve vozidlech:

Volkswagen:  Golf IV - 1.9 TDI (90-130 HP)
 Golf V - 1.9 TDI (90-105 HP)
 Bora - 1.9 TDI (90-130 HP)
 Passat B5/B5.5 - 1.9 TDI (100-130 HP)
 Polo 9N - 1.9 TDI (100 HP)
 Touran - 1.9 TDI (90-105 HP)
 Caddy - 1.9 TDI (75-105 HP)
 Transporter T5 - 1.9 TDI (85-105 HP)

Audi:  A3 8L/8P - 1.9 TDI (90-130 HP)
 A4 B5/B6/B7 - 1.9 TDI (100-130 HP)
 A6 C5 - 1.9 TDI (110-130 HP)

Škoda:  Octavia I - 1.9 TDI (90-130 HP)
 Octavia II - 1.9 TDI (105 HP)
 Fabia I - 1.9 TDI (100 HP)
 Superb I - 1.9 TDI (100-130 HP)

Seat:  Leon Mk1 - 1.9 TDI (90-130 HP)
 Toledo II - 1.9 TDI (90-130 HP)
 Ibiza 6L - 1.9 TDI (100-130 HP)
 Alhambra - 1.9 TDI (90-130 HP)


 FUNKCE JEDNOTKY

1. Řízení vstřikování:

 Pumpe-Düse control - řízení PD vstřikovačů
 Injection timing - časování vstřiku
 Injection quantity - množství paliva
 Pilot injection - předvstřik (1-2x)
 Main injection - hlavní vstřik
 Post injection - dovstřik (regenerace)
 IQ adjustment - korekce množství
 Cylinder balancing - vyrovnání válců

2. Řízení turbodmychadla:

 VNT control - variabilní geometrie
 Boost pressure - plnicí tlak
 N75 valve - řízení podtlaku
 Overboost - krátkodobý přeplňování
 Boost limitation - omezení tlaku
 Altitude compensation - výšková korekce
 Temperature protection - tepelná ochrana
 Surge protection - ochrana proti pumpáži

3. EGR systém:

 EGR valve control - řízení ventilu
 EGR rate - míra recirkulace
 EGR cooler - chlazení EGR (pokud je)
 MAF correction - korekce dle MAF
 Temperature control - teplotní řízení
 Diagnostic - diagnostika EGR
 Emergency mode - nouzový režim
 Cleaning cycles - čisticí cykly

4. Žhavicí systém:

 Glow plug control - řízení žhavení
 Pre-glow - předžhavení
 Start glow - startovací žhavení
 Post-glow - dožhavování
 Temperature dependent - dle teploty
 Glow plug check - kontrola svíček
 Current monitoring - sledování proudu
 J179 relay - řízení relé žhavení

5. Emisní systémy:

 Lambda control - lambda regulace
 DPF regeneration - regenerace DPF (pokud je)
 OBD2 compliance - shoda s OBD2
 Emission monitoring - sledování emisí
 Catalyst protection - ochrana katalyzátoru
 Misfire detection - detekce vynechávání
 Fuel quality - adaptace na palivo
 AdBlue - ne (až od Euro 5)

6. Diagnostické funkce:

 Self-diagnosis - autodiagnostika
 DTC storage - ukládání chyb
 Freeze frame - zmrazený snímek
 Readiness codes - kódy připravenosti
 Live data - živá data
 Actuator tests - testy akčních členů
 Compression test - kompresní test
 Injector coding - kódování vstřikovačů


🛠️ DIAGNOSTIKA A KÓDOVÁNÍ

VCDS/VAG-COM přístup:

 
Kopírovat
VCDS IDENTIFIKACE:

Address 01: Engine       Labels: 038-906-018-AXR.lbl
Part No SW: 038 906 018 CG    HW: 038 906 018 CG
Component: 1,9l R4 EDC G000SG  5948  
Coding: 00002
Shop #: WSC 06314 000 00000
VCID: 3468BCD0E2F43A58

4 Faults Found:
00546 - Intake Manifold Flap Position Sensor (G336)
        16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
00575 - Intake Manifold Pressure Sensor (G71)
        29-10 - Short to Ground - Intermittent
00768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
        35-10 - - Intermittent
01039 - Coolant Temperature Sensor (G62)
        30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

Login kódy:

 
Kopírovat
PŘIHLAŠOVACÍ KÓDY:

Základní funkce: 12233
Imobilizér: 01256
Výkonové úpravy: 11463
DPF funkce: 26847
EGR deaktivace: 06695
Servisní režim: 40168

Kódování (5 číslic):

 
Kopírovat
KÓDOVÁNÍ 038906018:

00000 = Manuální převodovka, bez klimatizace
00001 = Automatická převodovka, bez klimatizace
00002 = Manuální převodovka, s klimatizací
00003 = Automatická převodovka, s klimatizací
00004 = 4x4 (4Motion), manuál, bez klimatizace
00005 = 4x4 (4Motion), automat, bez klimatizace
00006 = 4x4 (4Motion), manuál, s klimatizací
00007 = 4x4 (4Motion), automat, s klimatizací

Adaptační kanály:

Kanál Funkce Hodnoty Poznámka
00 Reset adaptací - Resetuje všechny adaptace
01 Množství vstřiku ±3.0 mg/zdvih Korekce množství
02 Volnoběh 850-950 ot/min Nastavení volnoběhu
03 EGR adaptace 0-100% Míra recirkulace
04 Začátek vstřiku ±2.5° Časování vstřiku
05 Omezení kouřivosti 20-50 Limit kouře
06 Přeplňování 900-2500 mbar Plnicí tlak
11 Login 12233 Přihlášení
18 Přiřazení klíčů 1-8 Počet klíčů
30 MAF adaptace ±20% Korekce MAF
33 Volnoběh klima +50-150 ot/min Zvýšení s AC
50 Imobilizér - Status imobilizéru

⚠️ ČASTÉ ZÁVADY

Typické problémy:

Závada Příznaky Příčina Řešení Cena opravy
Ztráta výkonu Turbo nefunguje N75 ventil/VNT Výměna N75/čištění 1.500-8.000 Kč
Špatný start Dlouhé startování Vstřikovače/žhavení Oprava/výměna 3.000-15.000 Kč
Černý kouř Kouření MAF/EGR/turbo Čištění/výměna 2.000-10.000 Kč
Trhání motoru Nepravidelný chod Vstřikovače PD Výměna vstřikovačů 8.000-20.000 Kč
ECU vadná Motor nejde Spálená ECU Oprava/výměna 5.000-15.000 Kč
Imobilizér Neodblokuje Ztráta adaptace Nové přiřazení 1.500-3.000 Kč
MAF chyba Slabý výkon MAF senzor Výměna MAF 2.500-5.000 Kč

Diagnostické kódy (DTC):

 
Kopírovat
ČASTÉ KÓDY 038906018:

00533 - Idle Speed Regulation
        16-10 - Control Limit SurpassedRegulace volnoběhu

00544 - Maximum Engine Speed Exceeded
        35-00 - -Překročeny max. otáčky

00546 - Intake Manifold Flap (Bank 1)Klapka sání

00575 - Intake Manifold Pressure Sensor (G71)MAP senzor

00665 - Boost Pressure Regulation
        17-10 - Control DifferenceRegulace plnicího tlaku

00768 - Random/Multiple Cylinder Misfire DetectedVynechávání

01039 - Coolant Temperature Sensor (G62)Teplotní čidlo

01087 - Basic Setting Not PerformedZákladní nastavení

01155 - Clutch Pedal Switch (F36)Spínač spojky

01259 - Fuel Pump Relay (J17)Relé palivového čerpadla

01260 - Glow Plug Relay (J52)Relé žhavení

01314 - Engine Control Module
        013 - Check DTC MemoryChyba v ECU

16487 - Mass Air Flow Sensor (G70)
        P0103 - Signal too HighMAF senzor

16490 - Manifold Absolute Pressure Sensor (G71)
        P0106 - Implausible SignalMAP senzor

16575 - Fuel Injector for Cylinder 1 (N30)
        P0201 - Circuit MalfunctionVstřikovač válec 1

16622 - Manifold Pressure/Boost Sensor (G31)
        P0238 - Signal too HighSenzor plnicího tlaku

16683 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
        P0300 - 35-00Vícenásobné vynechávání

16785 - EGR System
        P0401 - Insufficient FlowNedostatečný průtok EGR

16795 - Secondary Air Injection System
        P0411 - Incorrect FlowSekundární vzduch

17057 - Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10)
        P0671 - Open Circuit
        → Žhavicí svíčka válec 1

17964 - Charge Pressure Control
        P1556 - Negative DeviationPodtlak turba

18010 - Power Supply Terminal 30
        P1602 - Voltage too LowNízké napětí

💡 POSTUPY

Výměna ECU jednotky:

 
Kopírovat
VÝMĚNA 038906018:

PŘÍPRAVA:
1. Diagnostika:
   - Uložit měřené hodnoty
   - Zkopírovat kódování
   - Zapsat login kód
   - Backup imobilizéru

2. Nářadí:
   - VCDS/VAG-COM
   - T25, T30 Torx
   - 10mm klíč

DEMONTÁŽ:
1. Odpojit baterii (-)
2. Počkat 5 minut
3. Lokace ECU:
   - Motorový prostor
   - U baterie nebo na motoru
4. Odpojit:
   - 2x 60-pin konektor
   - nebo 3x 40-pin
5. Vyšroubovat:
   - 4x T25/T30
6. Vyjmout ECU

MONTÁŽ:
1. Nová/opravená ECU
2. Zkontrolovat HW číslo!
3. Zapojit konektory
4. Přišroubovat ECU
5. Připojit baterii

PROGRAMOVÁNÍ:
1. Zapnout zapalování
2. VCDS:
   [01 - Engine]
   
3. [11 - Login]
   Code: 01256 (imobilizér)

4. [10 - Adaptation]
   Channel 50: Přiřazení imobilizéru
   
5. [07 - Coding]
   Zadat správný kód (00002)

6. [04 - Basic Settings]
   Group 000: Start
   Počkat 30 sekund

7. Adaptace:
   Channel 00: Reset všech adaptací
   Channel 01: Korekce množství
   Channel 02: Volnoběh
   Channel 03: EGR
   
8. Test motoru:
   - Start za studena
   - Volnoběh stabilní
   - Akcelerace plynulá
   - Plný výkon OK

9. [05 - Clear DTCs]

10. Zkušební jízda:
    - Min. 20 km
    - Různé režimy
    - Kontrola parametrů

Čištění EGR bez demontáže:

 
Kopírovat
ČIŠTĚNÍ EGR:

1. Motor zahřátý na 80°C
2. VCDS:
   [01 - Engine]
   [04 - Basic Settings]
   Group 008: EGR test
   
3. Spustit test
4. EGR se otevře/zavře 10x
5. Pomáhá uvolnit karbonové usazeniny

CHEMICKÉ ČIŠTĚNÍ:
1. Přípravek do sání
2. Motor běží 2000 ot/min
3. Postupně vstřikovat
4. 15 minut provozu
5. Test EGR funkce

📊 MĚŘICÍ BLOKY VCDS

MVB pro 038906018:

 
Kopírovat
MVB 001: Základní
1: Otáčky (ot/min)
2: Množství vstřiku (mg/zdvih)
3: Časování vstřiku (°BTDC)
4: Teplota chladicí kapaliny (°C)

MVB 002: Volnoběh
1: Otáčky (ot/min)
2: Požadované otáčky
3: Poloha AC (on/off)
4: Teplota paliva (°C)

MVB 003: EGR systém
1: MAF skutečný (mg/zdvih)
2: MAF požadovaný (mg/zdvih)
3: EGR duty cycle (%)
4: EGR status

MVB 004: Vstřikování
1: Začátek vstřiku (°BTDC)
2: Délka vstřiku (ms)
3: Synchronizace
4: Teplota motoru (°C)

MVB 005: Startovací hodnoty
1: Otáčky (ot/min)
2: Startovací množství (mg/zdvih)
3: Teplota (°C)
4: Napětí baterie (V)

MVB 006: Teploty
1: Teplota paliva (°C)
2: Teplota oleje (°C)
3: Teplota nasávaného vzduchu (°C)
4: Teplota chladicí kapaliny (°C)

MVB 008: Omezení výkonu
1: Omezení momentu (%)
2: Omezení kouře (%)
3: Omezení EGR (%)
4: Status DPF

MVB 010: Tlaky
1: Atmosférický tlak (mbar)
2: Plnicí tlak skutečný (mbar)
3: Plnicí tlak požadovaný (mbar)
4: Poloha VNT (%)

MVB 011: Turbo
1: Plnicí tlak (mbar)
2: Požadovaný tlak (mbar)
3: N75 duty cycle (%)
4: Barometrický tlak (mbar)

MVB 013: Korekce vstřiku 1-2
1: Válec 1 (mg/zdvih)
2: Válec 2 (mg/zdvih)
3: Aktivní
4: Specifikace OK

MVB 014: Korekce vstřiku 3-4
1: Válec 3 (mg/zdvih)
2: Válec 4 (mg/zdvih)
3: Aktivní
4: Specifikace OK

📈 CENY A DOSTUPNOST (2024)

Ceny jednotky:

Stav Cena Záruka Dostupnost
Použitá originál 3.000-5.000 Kč Bez záruky Běžné
Použitá testovaná 4.000-6.000 Kč 3 měsíce Dostupné
Repasovaná 6.000-9.000 Kč 6-12 měsíců Dostupné
Výměnná repas 8.000-12.000 Kč 12 měsíců Dostupné
Nová originál 18.000-25.000 Kč 24 měsíců Na objednávku

Servisní náklady:

Služba Cena Čas
Diagnostika ECU 500-1.000 Kč 30 min
Výměna ECU 1.500-2.500 Kč 60 min
Přiřazení imobilizéru 1.000-1.500 Kč 30 min
Adaptace vstřikovačů 1.500-2.500 Kč 45 min
Chiptuning 5.000-10.000 Kč 120 min
Oprava ECU 3.000-8.000 Kč 1-3 dny

🔍 IDENTIFIKACE

Jak poznat 038906018:

Fyzická identifikace:  Štítek: 038906018 + suffix
 Bosch číslo: 0281001XXX
 Označení: EDC15P nebo EDC15P+
 Umístění: Motorový prostor
 Konektory: 2x60 nebo 3x40 pin
 Velikost: 200x150x50mm
 Chlazení: Pasivní žebrování

Software identifikace: • VAG-COM Address: 01
• Component: EDC15P nebo G000SG
• Engine code: Zobrazí se v komponentě


🛡️ VÝHODY A NEVÝHODY

Výhody:

• ✅ Spolehlivost - osvědčená Bosch EDC15
• ✅ Dostupnost - běžné díly
• ✅ Opravitelnost - lze repasovat
• ✅ Tuning - velký potenciál
• ✅ Diagnostika - jednoduchá

Nevýhody:

• ❌ PD vstřikovače - drahé opravy
• ❌ Citlivost na palivo - kvalita důležitá
• ❌ Hlučnost - typická pro PD
• ❌ Vibrace - vyšší než CR
• ❌ Spotřeba - vyšší než novější CR


🎯 ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Celkový verdikt:

ECU 038906018 je spolehlivá řídicí jednotka pro legendární 1.9 TDI PD motory. Nabízí dobrou kombinaci výkonu, spolehlivosti a ekonomiky. Vyžaduje pravidelnou údržbu, zejména vstřikovačů a turba.

Doporučení:

 ✅ Pro motory: 1.9 TDI PD (AJM-BXE)
 ✅ Spolehlivost: Velmi dobrá
 ✅ Výkon: 90-130 HP
 🔧 Servis: Středně náročný
 💰 Provoz: Ekonomický

Hodnocení:

⭐⭐⭐⭐ 8.5/10 • Funkčnost: 9/10
• Spolehlivost: 9/10
• Cena: 8/10
• Dostupnost: 9/10
• Servis: 7/10


📝 DŮLEŽITÉ POZNÁMKY

Před nákupem:

• Ověřit přesné HW/SW číslo
• Kontrola kompatibility s motorem
• Test vstřikovačů před výměnou ECU
• Připravit login kódy

Časté problémy 1.9 TDI:

• PD vstřikovače - opotřebení vačky
• Setrvačník - vibrace dvouhmoty
• Turbo - zaseknutá geometrie VNT
• EGR ventil - zanešení karbony

Tipy pro údržbu:

• Kvalitní motorový olej VW 505.01
• Čištění sání každých 60.000 km
• Kontrola vstřikovačů po 150.000 km
• Výměna rozvodů po 90.000 km

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Bezpečnostní kontrola