Řídicí jednotka motoru 038906018 - ECU pro 1.9 TDI PD (Pumpe-Düse) motory VAG
Kód: 17313



Detailní popis produktu
📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE
Jednotka 038906018 je řídicí jednotka motoru (Motorsteuergerät) pro 1.9 TDI PD (Pumpe-Düse) dieselové motory používané ve vozidlech VW Group od roku 1998. Tato ECU řídí vstřikovací systém PD, turbodmychadlo, EGR ventil, žhavení a kompletní management motoru s technologií jednotkových vstřikovačů.
Klíčové údaje:
• 🏭 Výrobce: Bosch pro VW Group
• ⚙️ Typ jednotky: EDC15P/EDC15P+ (Engine Diesel Control)
• 📅 Období výroby: 1998-2010
• 💡 Kódy motorů: AJM, ATD, AXR, ASZ, AVF, AWX, AVB, BKC, BXE
• 🔐 Označení: J248 - Řídicí jednotka dieselového motoru
• 📍 Umístění: Motorový prostor (na motoru nebo u baterie)
• 🔧 Výkon: 90-130 HP (66-96 kW)
• 🚗 Modely: Golf IV/V, Passat B5/B5.5, A4 B6/B7, Octavia I/II, Leon Mk1
✅ HLAVNÍ FUNKCE
Jednotka 038906018 řídí: • Vstřikovací systém Pumpe-Düse (jednotkové vstřikovače)
• Turbodmychadlo s variabilní geometrií (VNT)
• EGR systém (recirkulace výfukových plynů)
• Žhavicí systém a relé žhavení
• Lambda regulace (pokud je sonda)
• Imobilizér třetí generace
• Diagnostika OBD2/EOBD
• Komunikace s automatickou převodovkou
🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektrické parametry:
• Napájecí napětí: 12V DC (9-16V)
• Provozní odběr: 3-8A
• Výstupní proud vstřikovače: až 20A špičkově
• Pracovní teplota: -40°C až +125°C
• Krytí: IP69K
• EMC: Úroveň 4
Hardware specifikace:
• Procesor: Infineon C167 (16-bit)
• Frekvence: 40 MHz
• RAM: 32 KB
• Flash paměť: 512 KB - 1 MB
• EEPROM: 8-16 KB
• A/D převodníky: 16 kanálů (10-bit)
• Výstupní drivers: 4x PD + další
• Konektory: 2x 60-pin nebo 3x 40-pin
Vstřikovací systém:
• Typ: Pumpe-Düse (jednotkové vstřikovače)
• Vstřikovací tlak: až 2050 bar
• Předvstřik: 1-2x
• Hlavní vstřik: variabilní
• Dovstřik: 0-2x (dle verze)
• Časování: přesnost 0.1° klikového hřídele
• Korekce: cylindr-selektivní
🚗 KOMPATIBILNÍ MOTORY A VOZIDLA
Verze jednotky a motory:
Suffix | Motor | Výkon | Vozidla | Období |
---|---|---|---|---|
038906018A | AJM | 115 HP | Passat B5, A4 B5 | 1998-2000 |
038906018B | ATD | 100 HP | Golf IV, A3 8L | 2000-2003 |
038906018C | AXR | 100 HP | Polo 9N, Fabia | 2001-2005 |
038906018D | ASZ | 130 HP | Passat B5.5, A4 B6 | 2000-2004 |
038906018E | AVF | 130 HP | Passat, Superb | 2001-2004 |
038906018F | AWX | 130 HP | Passat, A4 | 2001-2005 |
038906018G | AVB | 100 HP | Golf IV, Bora | 2001-2003 |
038906018H | ATD | 100 HP | Golf IV FL | 2003-2005 |
038906018J | AXR | 100 HP | Transporter T5 | 2003-2009 |
038906018K | BKC | 105 HP | Golf V, Touran | 2003-2008 |
038906018L | BXE | 105 HP | Golf V, Jetta | 2005-2008 |
038906018M | ASZ | 130 HP | Updated version | 2004-2005 |
Použití ve vozidlech:
Volkswagen: • Golf IV - 1.9 TDI (90-130 HP)
• Golf V - 1.9 TDI (90-105 HP)
• Bora - 1.9 TDI (90-130 HP)
• Passat B5/B5.5 - 1.9 TDI (100-130 HP)
• Polo 9N - 1.9 TDI (100 HP)
• Touran - 1.9 TDI (90-105 HP)
• Caddy - 1.9 TDI (75-105 HP)
• Transporter T5 - 1.9 TDI (85-105 HP)
Audi: • A3 8L/8P - 1.9 TDI (90-130 HP)
• A4 B5/B6/B7 - 1.9 TDI (100-130 HP)
• A6 C5 - 1.9 TDI (110-130 HP)
Škoda: • Octavia I - 1.9 TDI (90-130 HP)
• Octavia II - 1.9 TDI (105 HP)
• Fabia I - 1.9 TDI (100 HP)
• Superb I - 1.9 TDI (100-130 HP)
Seat: • Leon Mk1 - 1.9 TDI (90-130 HP)
• Toledo II - 1.9 TDI (90-130 HP)
• Ibiza 6L - 1.9 TDI (100-130 HP)
• Alhambra - 1.9 TDI (90-130 HP)
⚡ FUNKCE JEDNOTKY
1. Řízení vstřikování:
• Pumpe-Düse control - řízení PD vstřikovačů
• Injection timing - časování vstřiku
• Injection quantity - množství paliva
• Pilot injection - předvstřik (1-2x)
• Main injection - hlavní vstřik
• Post injection - dovstřik (regenerace)
• IQ adjustment - korekce množství
• Cylinder balancing - vyrovnání válců
2. Řízení turbodmychadla:
• VNT control - variabilní geometrie
• Boost pressure - plnicí tlak
• N75 valve - řízení podtlaku
• Overboost - krátkodobý přeplňování
• Boost limitation - omezení tlaku
• Altitude compensation - výšková korekce
• Temperature protection - tepelná ochrana
• Surge protection - ochrana proti pumpáži
3. EGR systém:
• EGR valve control - řízení ventilu
• EGR rate - míra recirkulace
• EGR cooler - chlazení EGR (pokud je)
• MAF correction - korekce dle MAF
• Temperature control - teplotní řízení
• Diagnostic - diagnostika EGR
• Emergency mode - nouzový režim
• Cleaning cycles - čisticí cykly
4. Žhavicí systém:
• Glow plug control - řízení žhavení
• Pre-glow - předžhavení
• Start glow - startovací žhavení
• Post-glow - dožhavování
• Temperature dependent - dle teploty
• Glow plug check - kontrola svíček
• Current monitoring - sledování proudu
• J179 relay - řízení relé žhavení
5. Emisní systémy:
• Lambda control - lambda regulace
• DPF regeneration - regenerace DPF (pokud je)
• OBD2 compliance - shoda s OBD2
• Emission monitoring - sledování emisí
• Catalyst protection - ochrana katalyzátoru
• Misfire detection - detekce vynechávání
• Fuel quality - adaptace na palivo
• AdBlue - ne (až od Euro 5)
6. Diagnostické funkce:
• Self-diagnosis - autodiagnostika
• DTC storage - ukládání chyb
• Freeze frame - zmrazený snímek
• Readiness codes - kódy připravenosti
• Live data - živá data
• Actuator tests - testy akčních členů
• Compression test - kompresní test
• Injector coding - kódování vstřikovačů
🛠️ DIAGNOSTIKA A KÓDOVÁNÍ
VCDS/VAG-COM přístup:
VCDS IDENTIFIKACE:
Address 01: Engine Labels: 038-906-018-AXR.lbl
Part No SW: 038 906 018 CG HW: 038 906 018 CG
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 5948
Coding: 00002
Shop #: WSC 06314 000 00000
VCID: 3468BCD0E2F43A58
4 Faults Found:
00546 - Intake Manifold Flap Position Sensor (G336)
16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
00575 - Intake Manifold Pressure Sensor (G71)
29-10 - Short to Ground - Intermittent
00768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
35-10 - - Intermittent
01039 - Coolant Temperature Sensor (G62)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
Login kódy:
PŘIHLAŠOVACÍ KÓDY:
Základní funkce: 12233
Imobilizér: 01256
Výkonové úpravy: 11463
DPF funkce: 26847
EGR deaktivace: 06695
Servisní režim: 40168
Kódování (5 číslic):
KÓDOVÁNÍ 038906018:
00000 = Manuální převodovka, bez klimatizace
00001 = Automatická převodovka, bez klimatizace
00002 = Manuální převodovka, s klimatizací
00003 = Automatická převodovka, s klimatizací
00004 = 4x4 (4Motion), manuál, bez klimatizace
00005 = 4x4 (4Motion), automat, bez klimatizace
00006 = 4x4 (4Motion), manuál, s klimatizací
00007 = 4x4 (4Motion), automat, s klimatizací
Adaptační kanály:
Kanál | Funkce | Hodnoty | Poznámka |
---|---|---|---|
00 | Reset adaptací | - | Resetuje všechny adaptace |
01 | Množství vstřiku | ±3.0 mg/zdvih | Korekce množství |
02 | Volnoběh | 850-950 ot/min | Nastavení volnoběhu |
03 | EGR adaptace | 0-100% | Míra recirkulace |
04 | Začátek vstřiku | ±2.5° | Časování vstřiku |
05 | Omezení kouřivosti | 20-50 | Limit kouře |
06 | Přeplňování | 900-2500 mbar | Plnicí tlak |
11 | Login | 12233 | Přihlášení |
18 | Přiřazení klíčů | 1-8 | Počet klíčů |
30 | MAF adaptace | ±20% | Korekce MAF |
33 | Volnoběh klima | +50-150 ot/min | Zvýšení s AC |
50 | Imobilizér | - | Status imobilizéru |
⚠️ ČASTÉ ZÁVADY
Typické problémy:
Závada | Příznaky | Příčina | Řešení | Cena opravy |
---|---|---|---|---|
Ztráta výkonu | Turbo nefunguje | N75 ventil/VNT | Výměna N75/čištění | 1.500-8.000 Kč |
Špatný start | Dlouhé startování | Vstřikovače/žhavení | Oprava/výměna | 3.000-15.000 Kč |
Černý kouř | Kouření | MAF/EGR/turbo | Čištění/výměna | 2.000-10.000 Kč |
Trhání motoru | Nepravidelný chod | Vstřikovače PD | Výměna vstřikovačů | 8.000-20.000 Kč |
ECU vadná | Motor nejde | Spálená ECU | Oprava/výměna | 5.000-15.000 Kč |
Imobilizér | Neodblokuje | Ztráta adaptace | Nové přiřazení | 1.500-3.000 Kč |
MAF chyba | Slabý výkon | MAF senzor | Výměna MAF | 2.500-5.000 Kč |
Diagnostické kódy (DTC):
ČASTÉ KÓDY 038906018:
00533 - Idle Speed Regulation
16-10 - Control Limit Surpassed
→ Regulace volnoběhu
00544 - Maximum Engine Speed Exceeded
35-00 - -
→ Překročeny max. otáčky
00546 - Intake Manifold Flap (Bank 1)
→ Klapka sání
00575 - Intake Manifold Pressure Sensor (G71)
→ MAP senzor
00665 - Boost Pressure Regulation
17-10 - Control Difference
→ Regulace plnicího tlaku
00768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
→ Vynechávání
01039 - Coolant Temperature Sensor (G62)
→ Teplotní čidlo
01087 - Basic Setting Not Performed
→ Základní nastavení
01155 - Clutch Pedal Switch (F36)
→ Spínač spojky
01259 - Fuel Pump Relay (J17)
→ Relé palivového čerpadla
01260 - Glow Plug Relay (J52)
→ Relé žhavení
01314 - Engine Control Module
013 - Check DTC Memory
→ Chyba v ECU
16487 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0103 - Signal too High
→ MAF senzor
16490 - Manifold Absolute Pressure Sensor (G71)
P0106 - Implausible Signal
→ MAP senzor
16575 - Fuel Injector for Cylinder 1 (N30)
P0201 - Circuit Malfunction
→ Vstřikovač válec 1
16622 - Manifold Pressure/Boost Sensor (G31)
P0238 - Signal too High
→ Senzor plnicího tlaku
16683 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00
→ Vícenásobné vynechávání
16785 - EGR System
P0401 - Insufficient Flow
→ Nedostatečný průtok EGR
16795 - Secondary Air Injection System
P0411 - Incorrect Flow
→ Sekundární vzduch
17057 - Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10)
P0671 - Open Circuit
→ Žhavicí svíčka válec 1
17964 - Charge Pressure Control
P1556 - Negative Deviation
→ Podtlak turba
18010 - Power Supply Terminal 30
P1602 - Voltage too Low
→ Nízké napětí
💡 POSTUPY
Výměna ECU jednotky:
VÝMĚNA 038906018:
PŘÍPRAVA:
1. Diagnostika:
- Uložit měřené hodnoty
- Zkopírovat kódování
- Zapsat login kód
- Backup imobilizéru
2. Nářadí:
- VCDS/VAG-COM
- T25, T30 Torx
- 10mm klíč
DEMONTÁŽ:
1. Odpojit baterii (-)
2. Počkat 5 minut
3. Lokace ECU:
- Motorový prostor
- U baterie nebo na motoru
4. Odpojit:
- 2x 60-pin konektor
- nebo 3x 40-pin
5. Vyšroubovat:
- 4x T25/T30
6. Vyjmout ECU
MONTÁŽ:
1. Nová/opravená ECU
2. Zkontrolovat HW číslo!
3. Zapojit konektory
4. Přišroubovat ECU
5. Připojit baterii
PROGRAMOVÁNÍ:
1. Zapnout zapalování
2. VCDS:
[01 - Engine]
3. [11 - Login]
Code: 01256 (imobilizér)
4. [10 - Adaptation]
Channel 50: Přiřazení imobilizéru
5. [07 - Coding]
Zadat správný kód (00002)
6. [04 - Basic Settings]
Group 000: Start
Počkat 30 sekund
7. Adaptace:
Channel 00: Reset všech adaptací
Channel 01: Korekce množství
Channel 02: Volnoběh
Channel 03: EGR
8. Test motoru:
- Start za studena
- Volnoběh stabilní
- Akcelerace plynulá
- Plný výkon OK
9. [05 - Clear DTCs]
10. Zkušební jízda:
- Min. 20 km
- Různé režimy
- Kontrola parametrů
Čištění EGR bez demontáže:
ČIŠTĚNÍ EGR:
1. Motor zahřátý na 80°C
2. VCDS:
[01 - Engine]
[04 - Basic Settings]
Group 008: EGR test
3. Spustit test
4. EGR se otevře/zavře 10x
5. Pomáhá uvolnit karbonové usazeniny
CHEMICKÉ ČIŠTĚNÍ:
1. Přípravek do sání
2. Motor běží 2000 ot/min
3. Postupně vstřikovat
4. 15 minut provozu
5. Test EGR funkce
📊 MĚŘICÍ BLOKY VCDS
MVB pro 038906018:
MVB 001: Základní
1: Otáčky (ot/min)
2: Množství vstřiku (mg/zdvih)
3: Časování vstřiku (°BTDC)
4: Teplota chladicí kapaliny (°C)
MVB 002: Volnoběh
1: Otáčky (ot/min)
2: Požadované otáčky
3: Poloha AC (on/off)
4: Teplota paliva (°C)
MVB 003: EGR systém
1: MAF skutečný (mg/zdvih)
2: MAF požadovaný (mg/zdvih)
3: EGR duty cycle (%)
4: EGR status
MVB 004: Vstřikování
1: Začátek vstřiku (°BTDC)
2: Délka vstřiku (ms)
3: Synchronizace
4: Teplota motoru (°C)
MVB 005: Startovací hodnoty
1: Otáčky (ot/min)
2: Startovací množství (mg/zdvih)
3: Teplota (°C)
4: Napětí baterie (V)
MVB 006: Teploty
1: Teplota paliva (°C)
2: Teplota oleje (°C)
3: Teplota nasávaného vzduchu (°C)
4: Teplota chladicí kapaliny (°C)
MVB 008: Omezení výkonu
1: Omezení momentu (%)
2: Omezení kouře (%)
3: Omezení EGR (%)
4: Status DPF
MVB 010: Tlaky
1: Atmosférický tlak (mbar)
2: Plnicí tlak skutečný (mbar)
3: Plnicí tlak požadovaný (mbar)
4: Poloha VNT (%)
MVB 011: Turbo
1: Plnicí tlak (mbar)
2: Požadovaný tlak (mbar)
3: N75 duty cycle (%)
4: Barometrický tlak (mbar)
MVB 013: Korekce vstřiku 1-2
1: Válec 1 (mg/zdvih)
2: Válec 2 (mg/zdvih)
3: Aktivní
4: Specifikace OK
MVB 014: Korekce vstřiku 3-4
1: Válec 3 (mg/zdvih)
2: Válec 4 (mg/zdvih)
3: Aktivní
4: Specifikace OK
📈 CENY A DOSTUPNOST (2024)
Ceny jednotky:
Stav | Cena | Záruka | Dostupnost |
---|---|---|---|
Použitá originál | 3.000-5.000 Kč | Bez záruky | Běžné |
Použitá testovaná | 4.000-6.000 Kč | 3 měsíce | Dostupné |
Repasovaná | 6.000-9.000 Kč | 6-12 měsíců | Dostupné |
Výměnná repas | 8.000-12.000 Kč | 12 měsíců | Dostupné |
Nová originál | 18.000-25.000 Kč | 24 měsíců | Na objednávku |
Servisní náklady:
Služba | Cena | Čas |
---|---|---|
Diagnostika ECU | 500-1.000 Kč | 30 min |
Výměna ECU | 1.500-2.500 Kč | 60 min |
Přiřazení imobilizéru | 1.000-1.500 Kč | 30 min |
Adaptace vstřikovačů | 1.500-2.500 Kč | 45 min |
Chiptuning | 5.000-10.000 Kč | 120 min |
Oprava ECU | 3.000-8.000 Kč | 1-3 dny |
🔍 IDENTIFIKACE
Jak poznat 038906018:
Fyzická identifikace: • Štítek: 038906018 + suffix
• Bosch číslo: 0281001XXX
• Označení: EDC15P nebo EDC15P+
• Umístění: Motorový prostor
• Konektory: 2x60 nebo 3x40 pin
• Velikost: 200x150x50mm
• Chlazení: Pasivní žebrování
Software identifikace: • VAG-COM Address: 01
• Component: EDC15P nebo G000SG
• Engine code: Zobrazí se v komponentě
🛡️ VÝHODY A NEVÝHODY
Výhody:
• ✅ Spolehlivost - osvědčená Bosch EDC15
• ✅ Dostupnost - běžné díly
• ✅ Opravitelnost - lze repasovat
• ✅ Tuning - velký potenciál
• ✅ Diagnostika - jednoduchá
Nevýhody:
• ❌ PD vstřikovače - drahé opravy
• ❌ Citlivost na palivo - kvalita důležitá
• ❌ Hlučnost - typická pro PD
• ❌ Vibrace - vyšší než CR
• ❌ Spotřeba - vyšší než novější CR
🎯 ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Celkový verdikt:
ECU 038906018 je spolehlivá řídicí jednotka pro legendární 1.9 TDI PD motory. Nabízí dobrou kombinaci výkonu, spolehlivosti a ekonomiky. Vyžaduje pravidelnou údržbu, zejména vstřikovačů a turba.
Doporučení:
• ✅ Pro motory: 1.9 TDI PD (AJM-BXE)
• ✅ Spolehlivost: Velmi dobrá
• ✅ Výkon: 90-130 HP
• 🔧 Servis: Středně náročný
• 💰 Provoz: Ekonomický
Hodnocení:
⭐⭐⭐⭐ 8.5/10 • Funkčnost: 9/10
• Spolehlivost: 9/10
• Cena: 8/10
• Dostupnost: 9/10
• Servis: 7/10
📝 DŮLEŽITÉ POZNÁMKY
Před nákupem:
• Ověřit přesné HW/SW číslo
• Kontrola kompatibility s motorem
• Test vstřikovačů před výměnou ECU
• Připravit login kódy
Časté problémy 1.9 TDI:
• PD vstřikovače - opotřebení vačky
• Setrvačník - vibrace dvouhmoty
• Turbo - zaseknutá geometrie VNT
• EGR ventil - zanešení karbony
Tipy pro údržbu:
• Kvalitní motorový olej VW 505.01
• Čištění sání každých 60.000 km
• Kontrola vstřikovačů po 150.000 km
• Výměna rozvodů po 90.000 km
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.