Řídicí jednotka 047 906 030
Kód: 9745



Detailní popis produktu
📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE
Řídicí jednotka 047 906 030 je pokročilá ECU (Engine Control Unit) řady Bosch EDC17 pro dieselové motory 2.0 TDI s technologií Common Rail prvních generací v koncernu VAG.
Klíčové údaje:
- 🏭 Výrobce: Robert Bosch GmbH
- ⚙️ Typ systému: EDC17C46/CP04
- 📅 Období výroby: 2003-2010
- 💡 Technologie: Common Rail, DPF ready
- 🔐 Označení: J248 = Řídicí jednotka dieselového motoru
🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY
Parametr | Hodnota |
---|---|
Napájecí napětí | 12V DC (9-16V) |
Provozní odběr | 0.5-2 A |
Procesor | Infineon TriCore TC1797 |
Frekvence | 180 MHz |
Flash paměť | 2 MB |
RAM | 256 KB |
EEPROM | 32 KB |
CAN rozhraní | 2x High-Speed |
Vstřikování | až 2000 bar |
🚗 KOMPATIBILNÍ MOTORY A VOZIDLA
Motory 2.0 TDI:
Kód motoru | Výkon | Točivý moment | Norma |
---|---|---|---|
BKD | 103 kW (140 PS) | 320 Nm | Euro 4 |
BMM | 103 kW (140 PS) | 320 Nm | Euro 4 + DPF |
BMN | 125 kW (170 PS) | 350 Nm | Euro 4 |
BMR | 125 kW (170 PS) | 350 Nm | Euro 4 + DPF |
CBAB | 103 kW (140 PS) | 320 Nm | Euro 5 |
CBBB | 125 kW (170 PS) | 350 Nm | Euro 5 |
Použití ve vozidlech:
Volkswagen:
- Golf V/VI (2003-2012)
- Passat B6/B7 (2005-2014)
- Tiguan (2007-2015)
- Touran (2003-2015)
- Caddy (2004-2015)
- Jetta (2005-2014)
Škoda:
- Octavia II (2004-2013)
- Superb II (2008-2015)
- Yeti (2009-2017)
Audi:
- A3 8P (2003-2012)
- A4 B7/B8 (2004-2015)
- A6 C6 (2004-2011)
SEAT:
- Leon II (2005-2012)
- Altea (2004-2015)
- Exeo (2008-2013)
⚡ KOMPONENTY SYSTÉMU ŘÍZENÍ
Hlavní součásti:
1. Řídicí jednotka (047 906 030):
- 🔹 Umístění: Motorový prostor (box ECU)
- 🔹 Funkce: Řízení vstřikování, turbodmychadla, EGR, DPF
- 🔹 Verze: Různé SW verze dle motoru
2. Řízené systémy:
Systém | Funkce | Typ řízení |
---|---|---|
Common Rail | Tlak paliva | Piezo/solenoid |
Turbodmychadlo | Regulace plnění | VNT/VTG |
EGR ventil | Recirkulace | Elektrický |
DPF filtr | Regenerace | Teplotní |
Žhavení | Předehřev | PWM |
Lambda sonda | Regulace směsi | Širokopásmová |
3. Senzory a aktuátory:
- Senzor tlaku paliva (rail)
- Hmotnostní průtokoměr
- MAP senzor
- Teplotní senzory (4-6x)
- Snímač vačkového hřídele
- Snímač klikového hřídele
- Pedál akcelerátoru
- Vstřikovače CR
🔄 VERZE SYSTÉMU 047 906 030
✨ Vývojové stupně:
Verze | Motor | Vlastnosti |
---|---|---|
047 906 030 | BKD | Základ Euro 4 |
047 906 030 A | BMM | DPF ready |
047 906 030 C | BMN | 170 PS verze |
047 906 030 E | BMR | 170 PS + DPF |
047 906 030 G | CBAB | Euro 5 |
047 906 030 J | CBBB | Euro 5 + DPF |
🔧 Software verze:
HW verze | SW číslo | Datum | Poznámka |
---|---|---|---|
H01 | 1037xxxxx | 2003-2005 | První generace |
H02 | 1037xxxxx | 2005-2007 | Vylepšená |
H03 | 1037xxxxx | 2007-2009 | DPF optimalizace |
H04 | 1037xxxxx | 2009-2010 | Euro 5 ready |
🛠️ DIAGNOSTIKA A SERVIS
Diagnostické nástroje:
- ✅ VCDS - plná diagnostika
- ✅ ODIS - dealerský systém
- ✅ VAG CAN PRO
- ✅ Launch X431
- ⚠️ ELM327 - základní
Adresace v diagnostice:
- 🎯 01 - Elektronika motoru
- 🎯 Přístup přes OBD-II
Měřené bloky:
Blok | Hodnota | Význam |
---|---|---|
001 | Otáčky/teplota | 0-5000/min, -40 až +120°C |
003 | EGR pozice | 0-100% |
004 | Plnicí tlak | 900-2500 mbar |
006 | Hmotnost vzduchu | 100-900 mg/zdvih |
008 | Točivý moment | 0-500 Nm |
011 | Tlak paliva | 250-2000 bar |
⚠️ ČASTÉ ZÁVADY A ŘEŠENÍ
Problém | Příznaky | Řešení |
---|---|---|
🔴 P0401 EGR | Nedostatečný průtok | Čištění/výměna EGR |
🔴 P0299 Turbo | Nízký plnicí tlak | Kontrola VNT, hadice |
🔴 P2002 DPF | Zanesený filtr | Regenerace/výměna |
🔴 P0087 Rail | Nízký tlak paliva | Pumpa/filtr/vedení |
🔴 P0234 Overboost | Vysoký plnicí tlak | N75 ventil/VNT |
🔴 P0191 Fuel sensor | Tlak paliva | Senzor G247 |
📌 DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ
⚡ Při práci s ECU 047 906 030:
- Immo3/4 zabezpečení
- Component Protection
- Nutná adaptace po výměně
- Online kódování (novější)
- Tuning = ztráta záruky
- DPF delete = STK problém
💡 ADAPTACE A NASTAVENÍ
1. Základní nastavení:
VCDS -> 01-Motor
Základní nastavení -> Skupina 000
(reset všech adaptací)
2. EGR adaptace:
Základní nastavení
Skupina 003
Sledovat dokončení
3. Hmotnostní průtokoměr:
Základní nastavení
Skupina 001
Motor v klidu
4. DPF regenerace:
Skupina 070 (manuální)
Podmínky:
- Teplota > 80°C
- Palivo > 1/4
- Jízda 15 min
🔧 POSTUP VÝMĚNY ECU
Příprava:
- Baterie 100% nabitá
- ODIS s online přístupem
- PIN imobilizéru
- Záloha dat ECU
Demontáž vadné jednotky:
- Vypnout zapalování
- Odpojit baterii (minus)
- Počkat 5 minut
- Lokalizovat ECU box
- Uvolnit držáky (4x)
- Odpojit konektory (2-3x)
- Vyjmout ECU
Montáž nové jednotky:
- Kontrola čísla dílu
- Nasadit ECU do boxu
- Připojit konektory
- Zajistit držáky
- Připojit baterii
- Nepouštět motor!
Online adaptace:
ODIS -> Vedené funkce
-> Výměna řídicí jednotky
-> 01 Motor
-> Component Protection
-> Přenos dat immo
-> Základní nastavení
📊 SCHÉMA ZAPOJENÍ
Hlavní konektory:
Konektor | Piny | Funkce |
---|---|---|
A (černý) | 94 | Napájení + senzory |
B (šedý) | 94 | Aktuátory + CAN |
C (modrý) | 60 | Vstřikovače |
Důležité piny:
- A1/A2: Napájení 12V
- A3: Kl.15 (zapalování)
- A87/A88: CAN-H/L
- B20-23: Vstřikovače 1-4
- C1-4: Žhavicí svíčky
CAN komunikace:
- Powertrain CAN: 500 kbit/s
- Diagnostika: Pin 6/14 OBD
🚨 NOUZOVÉ REŽIMY
Limp mode aktivace:
- Tlak paliva mimo rozsah
- Turbo porucha
- EGR zablokované
- MAF sensor vadný
- Kritické teploty
Limp mode parametry:
- Max 2500 ot/min
- Omezený moment
- Bez turba
- Fixní EGR pozice
Reset limp mode:
- Opravit závadu
- Vymazat chyby
- Test jízda
- Kontrola parametrů
🔍 MĚŘENÉ HODNOTY
Správné hodnoty (volnoběh):
Parametr | Hodnota | Jednotka |
---|---|---|
Otáčky | 830±50 | ot/min |
Hmotnost vzduchu | 280±50 | mg/zdvih |
Tlak paliva | 280±20 | bar |
Plnicí tlak | 1000±50 | mbar |
EGR | 40±10 | % |
Teplota chladící kapaliny | 80-95 | °C |
Plné zatížení:
- Tlak paliva: 1600-1800 bar
- Plnicí tlak: 2000-2400 mbar
- Hmotnost vzduchu: 850 mg/zdvih
📈 TUNING A MODIFIKACE
Software tuning:
Úprava | Výkon | Moment | Riziko |
---|---|---|---|
Stage 1 | +30 PS | +70 Nm | Nízké |
Stage 2 | +50 PS | +100 Nm | Střední |
Stage 3 | +70 PS | +130 Nm | Vysoké |
Hardware požadavky:
- Stage 1: Originál HW
- Stage 2: Výfuk, intercooler
- Stage 3: Turbo, vstřiky, spojka
Limity komponent:
- Turbo: 2.2 bar absolutní
- Spojka: 400 Nm (manuál)
- DSG: 350 Nm limit
- Vstřikovače: +30% průtok
🔋 ÚDRŽBA SYSTÉMU
Pravidelná údržba:
- Výměna paliv. filtru: 30k km
- Čištění EGR: 60k km
- Kontrola turba: 100k km
- DPF servis: 120k km
Preventivní kontroly:
VCDS měřené bloky:
- Tlak paliva (011)
- Hmotnost vzduchu (003)
- Plnicí tlak (004)
- DPF zatížení (075)
Čištění systému:
- EGR off adaptace
- Proplachy vstřikovačů
- Čištění MAP senzoru
- Kontrola intercooleru
🎯 SPECIÁLNÍ FUNKCE
Kódování funkcí:
- Start/Stop deaktivace
- DPF regenerace interval
- EGR redukce
- Swirl klapky off
- Launch control
Skryté parametry:
Login 12233 nebo 12345
Rozšířené kanály:
- 101: Korekce vstřiku
- 102: Smoke limiter
- 103: Torque limiter
🏁 ZNÁMÉ PROBLÉMY
Konstrukční vady:
- Prasklé sání (P0299)
- EGR cooler netěsnost
- Turbodmychadlo VNT
- Vstřikovače Siemens
- DPF životnost
Řešení:
- Výměna sání za kovové
- EGR delete/blanking
- Revize turba
- Výměna vstřikovačů
- DPF výměna/delete
Dlouhodobá spolehlivost:
- 200-300k km bez problémů
- Pravidelný servis kritický
- Kvalitní olej 507.00
- Šetrná jízda = delší život
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.