Řídicí jednotka motoru 9650346180 - Bosch EDC15C2 pro PSA 2.0 HDi 90HP (2000-2009)

Kód: 25542
1 210 Kč 1 000 Kč bez DPH
Skladem (1 ks)

Řídící jednotka motoru 96 503 461 80 9650346180

Detailní informace

Zkusenosti
10 let zkušeností
se službami v automobilovém odvětví.
2_Odtah
Odtah zdarma
Zajistíme odtah vozidla zdarma.
3_Zakaznici
Spokojení zákazníci
Máme stovky spokojených zákazníků.
4_Bonus
BONUS AŽ 10.000Kč
na nákup vozu u našich partnerů.

Detailní popis produktu

📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE

Jednotka 9650346180 je řídicí jednotka motoru ECU (Engine Control Unit) typu Bosch EDC15C2 používaná ve vozidlech koncernu PSA (Peugeot-Citroën) s dieselovými motory 2.0 HDi 90HP (DW10TD/RHY) od roku 2000. Tato jednotka řídí vstřikování Common Rail, turbodmychadlo, EGR ventil, předehřev, imobilizér a komunikuje přes CAN-Bus. EDC15C2 představuje druhou generaci systému Common Rail s tlakem až 1350 bar.

Klíčové údaje:

 🏭 Výrobce: Robert Bosch GmbH
 ⚙️ Typ jednotky: EDC15C2 (Electronic Diesel Control)
 📅 Období výroby: 2000-2009
 💡 Generace: 2. generace Common Rail
 🔐 Označení: ECU/Calculateur moteur
 📍 Umístění: Motorový prostor (vlevo u baterie)
 🔧 Komunikace: CAN-Bus + K-line (ISO 9141)
 🚗 Motor: DW10TD/RHY 2.0 HDi 90HP


 VERZE A VARIANTY

Specifikace 9650346180:

Parametr Hodnota Poznámka
PSA číslo 96 503 461 80 Hlavní označení
Bosch číslo 0 281 010 962 Výrobní číslo
Hardware EDC15C2 Verze hardware
Software 1037360xxx Různé verze
Napětí 12V 9-16V rozsah
Procesor Motorola MPC555 32-bit PowerPC
Paměť 448 KB Flash + 32 KB RAM
Počet pinů 112 3 konektory

Přehled verzí pro DW10TD:

Číslo dílu Bosch Motor Výkon Roky Emisní norma
9644302080 0281010808 RHY 90 HP 1999-2001 Euro 2
9648124280 0281010886 RHY 90 HP 2001-2003 Euro 3
9650346180 0281010962 RHY 90 HP 2002-2006 Euro 3
9655041080 0281011087 RHY 90 HP 2004-2009 Euro 3/4
9659581880 0281011863 RHZ 110 HP 2004-2009 Euro 4
9663268580 0281012619 RHR 136 HP 2006-2011 Euro 4

Kompatibilní motory PSA:

Kód motoru Objem Výkon Moment Vstřikování
DW10TD (RHY) 1997 cm³ 90 HP @ 4000 205 Nm @ 1750 Common Rail
DW10ATED (RHZ) 1997 cm³ 110 HP @ 4000 250 Nm @ 1750 Common Rail
DW10BTED (RHR) 1997 cm³ 136 HP @ 4000 320 Nm @ 2000 Common Rail

🚗 KOMPATIBILNÍ VOZIDLA - DETAILNÍ SEZNAM

Peugeot:

Peugeot 206 (1998-2009):  2.0 HDi 90 - RHY (2001-2009)
 Karoserie: 3/5-dveří, SW, CC
 Výbavy: XT, XS, Quiksilver

Peugeot 307 (2001-2008):  2.0 HDi 90 - RHY (2001-2005)
 2.0 HDi 110 - RHZ (2003-2008)
 Karoserie: 3/5-dveří, SW, Break

Peugeot 406 (1999-2004):  2.0 HDi 90 - RHY (1999-2004)
 Karoserie: Sedan, Break, Coupé
 Výbavy: SR, ST, SV

Peugeot 407 (2004-2010):  2.0 HDi 90 - RHY (2004-2006)
 2.0 HDi 110 - RHZ (2004-2010)
 Karoserie: Sedan, SW

Peugeot 607 (2000-2010):  2.0 HDi 90/110 - RHY/RHZ
 Výbava: Vyšší třída

Peugeot Partner (2002-2008):  2.0 HDi 90 - RHY
 Verze: Combi, Van

Peugeot Expert (2000-2006):  2.0 HDi 90/110 - RHY/RHZ
 Užitkové vozidlo

Citroën:

Citroën Xsara (2000-2005):  2.0 HDi 90 - RHY (2001-2005)
 Karoserie: 3/5-dveří, Break
 Výbavy: SX, Exclusive, VTS

Citroën Xsara Picasso (2000-2010):  2.0 HDi 90 - RHY (2000-2010)
 MPV: Velmi rozšířené
 Výbavy: SX, Exclusive

Citroën C4 (2004-2010):  2.0 HDi 90 - RHY (2004-2006)
 2.0 HDi 110 - RHZ (2004-2010)
 Karoserie: 3/5-dveří, Coupé

Citroën C5 I (2001-2008):  2.0 HDi 90/110 - RHY/RHZ
 Karoserie: Hatchback, Break
 Hydropneumatika: Ano

Citroën C8 (2002-2014):  2.0 HDi 90/110 - RHY/RHZ
 MPV: Velké rodinné

Citroën Berlingo (2002-2008):  2.0 HDi 90 - RHY
 Verze: Multispace, Van

Citroën Jumpy/Dispatch (2000-2006):  2.0 HDi 90/110 - RHY/RHZ
 Užitkové vozidlo

Fiat/Lancia:

Fiat Scudo (2000-2006):  2.0 JTD 90/110 - RHY/RHZ
 Stejný motor PSA

Fiat Ulysse (2002-2010):  2.0 JTD 90/110 - RHY/RHZ
 MPV na platformě PSA

Lancia Phedra (2002-2010):  2.0 JTD 90/110 - RHY/RHZ
 Luxusní MPV


🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY

Elektrické parametry:

 Napájecí napětí: 12V DC (9-16V)
 Klidový odběr: < 1 mA
 Provozní odběr: 5-20A
 Pracovní teplota: -40°C až +85°C
 Maximální otáčky: 5500 RPM
 Vstřikovací tlak: 200-1350 bar
 Předehřev: až 11V/7s

Hardware specifikace:

 Procesor: Motorola MPC555 (PowerPC)
 Frekvence: 40 MHz
 Flash paměť: 448 KB
 RAM: 32 KB
 EEPROM: 4 KB (imobilizér)
 A/D převodníky: 24 kanálů, 10-bit
 CAN kontrolér: 2x integrovaný
 Výstupní stupně: BTS640 (smart power)

Konektory jednotky:

 Konektor A (černý): 35-pin - senzory
 Konektor B (šedý): 35-pin - aktuátory
 Konektor C (hnědý): 42-pin - napájení/CAN
 Celkem: 112 pinů

Vstupní signály:

Senzor Typ Rozsah Funkce
Otáčky motoru Induktivní 0-6000 RPM Řízení motoru
Poloha vačky Induktivní Digital Časování vstřiku
Pedál plynu Potenciometr 0-5V Požadavek výkonu
Rail tlak Piezorezistivní 0-1600 bar Common Rail
Boost tlak Piezorezistivní 0-3 bar Turbo kontrola
Teplota motoru NTC -40 až +150°C Tepelný management
Teplota paliva NTC -40 až +100°C Korekce vstřiku
Teplota nasávaného vzduchu NTC -40 až +120°C Korekce plnění
MAF senzor Hot-film 0-800 kg/h Hmotnost vzduchu
Tlak atmosférický Piezorezistivní 600-1100 mbar Výšková korekce

Výstupní signály:

Aktuátor Typ Parametry Funkce
Vstřikovače 1-4 Elektromagnetické 12V/20A peak Vstřik paliva
Vysokotlaké čerpadlo PWM regulátor 12V/2A Tlak railu
EGR ventil Vakuový/elektrický 12V/1A Recirkulace
Turbo geometrie Vakuový PWM VNT řízení
Předehřev Relé 12V/70A Žhavící svíčky
Palivové čerpadlo Relé 12V/10A Nízkotlaké
Ventilátor 2-stupňový 12V/30A Chlazení

 FUNKCE SYSTÉMU

1. Řízení Common Rail:

Vstřikování paliva:  Pilot injection - předvstřik (1-2x)
 Main injection - hlavní vstřik
 Post injection - dovstřik (regenerace)
 Tlak railu: 200-1350 bar
 Množství: 3-80 mm³/zdvih
 Časování: ±15° před/po HÚ

Regulace tlaku:  Nízkotlaké čerpadlo - v nádrži
 Vysokotlaké čerpadlo - Bosch CP1
 Regulátor tlaku - na čerpadle
 Přepouštěcí ventil - bezpečnostní
 Closed loop - zpětná vazba

2. Řízení turbodmychadla:

VNT (Variable Nozzle Turbine):  Garrett GT1544V - standardní turbo
 Variabilní geometrie - lopatky
 Boost pressure: 0.5-1.2 bar
 Vakuová regulace - N75 ventil
 Overboost - krátkodobě 1.4 bar

3. Emisní systémy:

EGR systém:  Chlazený EGR - výměník tepla
 EGR rate: až 50%
 Vakuový/elektrický ventil
 Closed loop - MAF kontrola

Oxidační katalyzátor:  DOC - Diesel Oxidation Catalyst
 Bez DPF - u Euro 3 verzí
 Teplotní management - dovstřiky

4. Diagnostické funkce:

OBD/EOBD:  ISO 9141-2 - K-line diagnostika
 CAN diagnostika - od 2004
 DTC paměť - až 40 kódů
 Freeze frame - podmínky závady
 Live data - aktuální hodnoty

Adaptační hodnoty:  IMA - Individual Cylinder Correction
 Drift compensation - stárnutí vstřikovačů
 EGR adaptation - poloha ventilu
 Boost adaptation - turbo charakteristika

5. Imobilizér:

Systém BSI:  Kódovaný klíč - transponder
 BSI jednotka - centrální
 Rolling code - měnící se kód
 Virgin mode - nová ECU
 Učení klíčů - přes BSI


🛠️ DIAGNOSTIKA A KÓDOVÁNÍ

Lexia/DiagBox diagnostika:

 
Kopírovat
LEXIA-3 DIAGNOSTIKA EDC15C2:

Připojení:
- OBD-II port (16-pin)
- K-line pin 7
- CAN-H/L pin 6/14 (od 2004)
- ISO 9141 protokol

Identifikace:
ECU: Engine Control Unit
Supplier: BOSCH
Part Number: 96 503 461 80
Bosch Number: 0 281 010 962
Software: 1037360854
Calibration: 360854_RHY_90CV

Fault Codes (příklady):
P0230 - Fuel pump relay circuit
P0380 - Glow plug circuit fault
P1351 - Preheating relay fault
P0401 - EGR insufficient flow
P0235 - Boost pressure sensor
P1445 - Turbo boost control

Parameters:
- Engine speed: 850 RPM
- Rail pressure: 280 bar
- Boost pressure: 0 mbar
- Coolant temp: 85°C
- Fuel temp: 35°C
- MAF: 45 kg/h
- EGR position: 15%

Programování parametrů:

 
Kopírovat
PARAMETRY EDC15C2:

DŮLEŽITÉ HODNOTY:

1. VSTŘIKOVAČE (IMA):
- Cylinder 1: +0.8 mg/str
- Cylinder 2: -0.5 mg/str
- Cylinder 3: +0.2 mg/str
- Cylinder 4: -0.3 mg/str

2. IMOBILIZÉR:
- Status: Locked/Unlocked
- BSI sync: OK
- Key count: 2
- VIN: VF3******

3. KONFIGURACE:
- Vehicle: 307 SW
- Engine: RHY
- Gearbox: Manual
- AC: Yes
- ABS: Yes

4. LIMITY:
- Max RPM: 5000
- Max boost: 1200 mbar
- Max rail: 1350 bar
- Max torque: 205 Nm

POSTUP UČENÍ:
1. Lexia → Configuration
2. Download config
3. Modify parameters
4. Upload to ECU
5. Reset adaptations

Adaptace po výměně:

 
Kopírovat
ADAPTACE NOVÉ ECU:

PŘÍPRAVA:
- Lexia-3/DiagBox
- PP2000 software
- BSI kód (4 číslice)

VIRGIN ECU → CODED:
1. Install new ECU
2. Connect Lexia
3. ECU → Coding
4. Enter BSI code
5. Automatic sync
6. Key learning:
   - All keys present
   - Learn sequence
7. IMA reset:
   - Clear adaptations
   - Test drive 20 km

TELECODING:
1. Configuration → ECU
2. Download ZEV file
3. Select options:
   - Climate: Yes/No
   - Particle filter: No
   - Cruise control: Yes/No
4. Upload configuration
5. Restart engine

⚠️ ČASTÉ ZÁVADY

Typické problémy 9650346180:

Závada Kód Příznaky Příčina Řešení Cena opravy
Startování P0230 Nenaskočí za tepla Relé/ECU problém Oprava ECU/výměna relé 2.000-8.000 Kč
Výkon P0235 Ztráta výkonu, kouř Turbo/MAP sensor Čištění/výměna turba 3.000-25.000 Kč
EGR P0401 Škubání, kouř EGR ucpaný Čištění/odstranění EGR 2.000-6.000 Kč
Vstřikovače P1351 Klepání, kouř Vstřikovače opotřebené Repase/výměna 8.000-20.000 Kč
Rail tlak P0191 Špatný start, výkon Čerpadlo/regulátor Výměna regulátoru 3.000-15.000 Kč
Imobilizér P1600 Motor nenaskočí Ztráta synchronizace Resynchronizace BSI 1.000-3.000 Kč
Předehřev P0380 Studený start Relé/svíčky vadné Výměna relé/svíček 1.500-5.000 Kč

Známé problémy EDC15C2:

 
Kopírovat
SPECIFICKÉ ZÁVADY:

1. HOT START PROBLEM:
- Motor nenaskočí za tepla
- Příčina: Kondenzátory C56/C70
- Řešení: Výměna kondenzátorů
- Cena: 2.000-4.000 Kč

2. INJECTOR DRIFT:
- Nerovnoměrný chod
- Black smoke
- Řešení: IMA kalibrace
- Nebo repase vstřikovačů

3. TURBO UNDERBOOST:
- P0235/P0299
- Vakuové hadice prasklé
- N75 ventil vadný
- Turbo zanesené

4. EGR PROBLEMS:
- Karbonizace
- Ventil zaseknutý
- Software odstranění
- Mechanické zaslepení

5. MAF SENSOR:
- P0100/P0110
- Znečištěný/vadný
- Čištění MAF cleaner
- Výměna 3.000-5.000 Kč

💡 POSTUPY OPRAV

Výměna ECU jednotky:

 
Kopírovat
VÝMĚNA EDC15C2:

⚠️ DŮLEŽITÉ:
- Nutná synchronizace s BSI!
- Kód BSI potřeba
- Lexia software nutný

DEMONTÁŽ:
1. Baterie odpojit (-)
2. Čekat 5 minut
3. ECU lokace:
   - Vlevo u baterie
   - Plastový kryt
4. Konektory:
   - 3x konektor
   - Páčky odjistit
   - Opatrně vytáhnout
5. ECU demontáž:
   - 3x matice 10mm
   - ECU vyjmout

MONTÁŽ NOVÉ:
1. Virgin nebo Used ECU?
2. Instalace mechanická
3. Konektory připojit
4. Baterie připojit

PROGRAMOVÁNÍ VIRGIN:
1. Lexia připojit
2. ECU → Virgin to Coded
3. BSI code (4 digits)
4. Automatic coding
5. Key learning
6. Telecoding
7. IMA reset
8. Test drive

PROGRAMOVÁNÍ USED:
1. Musí být "Virgin"
2. Nebo přeprogramovat
3. Speciální software
4. Riziková operace

Oprava horkého startu:

 
Kopírovat
HOT START FIX:

DIAGNOSTIKA:
1. Problém pouze za tepla?
2. Po 10 min vychladnutí OK?
3. Typicky EDC15C2 problém

OPRAVA KONDENZÁTORŮ:
1. ECU demontáž
2. Kryt otevřít:
   - 4x Torx T20
   - Opatrně páčit
3. Lokalizace C56/C70:
   - 220µF/16V elektrolyt
   - U procesoru
4. Výměna:
   - Odpájet staré
   - 220µF/25V nebo 35V
   - Low ESR typ
5. Další problémové:
   - C12, C20, C48
   - Vyměnit preventivně
6. Sestavit, otestovat

ALTERNATIVA:
- Profesionální oprava
- Cena 2.000-4.000 Kč
- Záruka 6-12 měsíců

Čištění/odstranění EGR:

 
Kopírovat
EGR ŘEŠENÍ:

MECHANICKÉ ČIŠTĚNÍ:
1. EGR demontáž:
   - 3x šroub M8
   - Těsnění připravit
2. Čištění:
   - Odmašťovač
   - Mechanicky škrábat
   - Průchody pročistit
3. Ventil test:
   - Vakuum přivést
   - Musí držet/pohybovat
4. Montáž zpět

SOFTWARE ODSTRANĚNÍ:
1. EGR mechanicky zaslepit:
   - Plech 2mm nerez
   - Těsnění ponechat
2. Software modifikace:
   - Profesionální služba
   - EGR OFF maps
   - DTC odstranění
3. Výhody:
   - Žádné zanášení
   - Lepší výkon
   - Nižší spotřeba
4. Nevýhody:
   - Emisní kontrola
   - Nelegální

CENA: 2.000-5.000 Kč

📊 TESTOVÁNÍ

Komplexní test EDC15C2:

 
Kopírovat
TEST PROTOKOL:

1. STUDENÝ START:
□ Předehřev 5-10s
□ Start do 3 sekund
□ Žádný černý kouř
□ Stabilní volnoběh

2. ZAHŘÁTÝ MOTOR:
□ Volnoběh 800-850 RPM
□ Teplota 75-95°C
□ Rail tlak 250-300 bar
□ Boost 0 mbar

3. ZATÍŽENÍ:
□ Plný plyn response
□ Boost 900-1200 mbar
□ Rail 1000-1350 bar
□ Žádný černý kouř

4. PARAMETRY:
□ MAF idle: 40-50 kg/h
□ MAF 3000rpm: 250+ kg/h
□ EGR funkce OK
□ Turbo geometry OK

5. EMISNÍ TEST:
□ Opacity < 1.5 m⁻¹
□ CO < 0.5%
□ HC < 100 ppm

6. IMOBILIZÉR:
□ BSI sync OK
□ Key recognized
□ Start enabled

VÝSLEDEK: PASS/FAIL

📈 CENY A DOSTUPNOST (2024)

Ceny jednotky 9650346180:

Stav Cena Záruka Dostupnost
Použitá originál 3.000-6.000 Kč 3 měsíce Běžné
Repasovaná 6.000-12.000 Kč 12 měsíců Dostupné
Programovaná 8.000-15.000 Kč 6 měsíců Na objednávku
Nová aftermarket 15.000-22.000 Kč 24 měsíců Vzácné
Nová OEM Bosch 30.000-45.000 Kč 24 měsíců Na objednávku

Servisní náklady:

Služba Cena Čas
Diagnostika Lexia 500-1.000 Kč 30 minut
Výměna ECU 1.500-3.000 Kč 1.5 hodiny
Programování Virgin 2.000-4.000 Kč 1 hodina
Oprava hot start 2.000-4.000 Kč 2 hodiny
IMA kalibrace 1.000-2.000 Kč 30 minut
EGR OFF 3.000-5.000 Kč 1 hodina

Související komponenty:

Díl OEM číslo Cena
Vstřikovač 0445110076 4.000-6.000 Kč/ks
Vysokotlaké čerpadlo 0445010046 8.000-15.000 Kč
Regulátor tlaku 0281002493 2.000-4.000 Kč
MAP senzor 0281002437 1.500-3.000 Kč
MAF senzor 9628336380 2.500-4.500 Kč
EGR ventil 9656911780 3.000-6.000 Kč
Relé předehřevu 9640469680 800-1.500 Kč

🔍 IDENTIFIKACE

Jak poznat správnou jednotku:

Umístění: • V motorovém prostoru
• Vlevo vedle baterie
• Hliníkový kryt
• 3 konektory zespodu

Štítek jednotky:

 
Kopírovat
BOSCH
0 281 010 962
96 503 461 80
EDC15C2
PSA
Made in Germany

Kontrola kompatibility:  Podle motoru - DW10TD/RHY
 Podle VIN - 8. znak = motor
 Podle roku - 2002-2006 hlavně
 Lexia verifikace - automatická

Důležité rozdíly:  EDC15C2 - 2000-2006
 EDC16C3 - 2004-2009 (novější)
 EDC17C10 - 2009+ (Euro 5)
 Siemens SID801 - alternativa


🛡️ VÝHODY A NEVÝHODY

Výhody EDC15C2:

• ✅ Jednoduchost - bez DPF/FAP
• ✅ Spolehlivost - osvědčený systém
• ✅ Opravitelnost - známé problémy
• ✅ Tuning - snadné úpravy
• ✅ Díly - dobře dostupné
• ✅ Diagnostika - Lexia podpora

Nevýhody EDC15C2:

• ❌ Hot start - kondenzátory
• ❌ EGR - rychlé zanášení
• ❌ Vstřikovače - opotřebení
• ❌ Imobilizér - BSI problémy
• ❌ Stáří - 20+ let staré


🎯 ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Celkový verdikt:

Řídicí jednotka Bosch EDC15C2 (9650346180) je spolehlivý systém pro PSA 2.0 HDi motory první generace Common Rail. Hlavním problémem jsou vadné kondenzátory způsobující problém s horkým startem, což lze relativně snadno a levně opravit. Jednotka má výbornou diagnostickou podporu přes Lexia a širokou dostupnost náhradních dílů. Pro majitele starších vozidel PSA s motorem 2.0 HDi 90HP jde o dobře udržovatelný systém s přijatelnými náklady na provoz.

Hodnocení:

⭐⭐⭐⭐ 7.5/10 • Funkčnost: 8/10
• Spolehlivost: 7/10
• Cena oprav: 8/10
• Dostupnost: 8/10
• Diagnostika: 8/10


📝 DŮLEŽITÉ POZNÁMKY

Tipy pro majitele:

 Preventivní výměna kondenzátorů - po 150.000 km
 Čištění EGR - každých 50.000 km
 Kvalitní nafta - prevence vstřikovačů
 IMA kalibrace - při nerovnoměrném chodu
 Originální MAF - aftermarket problematické
 Servisní intervaly - dodržovat přesně

Preventivní údržba:

 Každých 30.000 km: Čištění EGR ventilu
 Každých 60.000 km: Kontrola turba
 Každých 90.000 km: Test vstřikovačů
 Každých 120.000 km: Výměna MAF senzoru
 Každých 150.000 km: Oprava ECU (kondenzátory)

Varovné signály:

• Problém se startem za tepla
• Černý kouř při akceleraci
• Ztráta výkonu
• Nerovnoměrný volnoběh
• Zvýšená spotřeba
• Klepání motoru

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Bezpečnostní kontrola