Řídicí jednotka zapalování Bosch 0227100025 - EZ116K pro Mercedes-Benz M104 R6 (1989-1997)

Kód: 9292
484 Kč 400 Kč bez DPH
Skladem (1 ks)

Detailní informace

Zkusenosti
10 let zkušeností
se službami v automobilovém odvětví.
2_Odtah
Odtah zdarma
Zajistíme odtah vozidla zdarma.
3_Zakaznici
Spokojení zákazníci
Máme stovky spokojených zákazníků.
4_Bonus
BONUS AŽ 10.000Kč
na nákup vozu u našich partnerů.

Detailní popis produktu

📋 ZÁKLADNÍ INFORMACE

Jednotka 0227100025 je řídicí jednotka zapalování EZ116K vyráběná firmou Robert Bosch GmbH pro vozidla Mercedes-Benz s motorem M104 řadový šestiválec objemu 2.8L, 3.0L a 3.2L, především modely W124, W140, R129, W202, W210 od roku 1989. Tato jednotka řídí časování zapalování, předstih, knock control, omezovač otáček, sekvenční zapalování pro 6 válců a komunikuje s řídicí jednotkou motoru HFM/PMS. EZ116K představuje pokročilý digitální systém s adaptivním řízením a integrovanou diagnostikou.

Klíčové údaje:

 🏭 Výrobce: Robert Bosch GmbH
 ⚙️ Typ jednotky: EZ116K Ignition Control Unit
 📅 Období výroby: 1989-1997
 💡 Generace: Digitální zapalování s knock kontrolou
 🔐 Označení: EZL (Elektronische Zündung)
 📍 Umístění: Motorový prostor (na přepážce/u baterie)
 🔧 Komunikace: Digitální s HFM/PMS jednotkou
 🚗 Motor: Mercedes M104 R6


 VERZE A VARIANTY

Specifikace 0227100025:

ParametrHodnotaPoznámka
Bosch číslo0227100025Hlavní označení
Mercedes čísloA0145458432OEM číslo
HardwareHW3.2Verze hardware
SoftwareSW116.5Verze software
Napětí12V9-16V rozsah
Počet válců6Řadový šestiválec
Počet cívek3Dual coil system
Max. otáčky7200 RPMOmezovač

Varianty EZ pro M104:

Bosch čísloMercedes čísloMotorPoužití
0227100024A0135458432M104.941 (2.8L)W124 280E
0227100025A0145458432M104.980 (3.0L)W124 300E/CE
0227100026A0155458432M104.990 (3.0L)W140 S300
0227100027A0165458432M104.991 (3.2L)W124 320E
0227100028A0175458432M104.992 (3.2L)W140 S320
0227100035A0185458432M104.994 (3.2L)R129 SL320
0227100036A0195458432M104.995 (3.2L)W210 E320

Kompatibilní motory M104:

Kód motoruObjemVýkonMomentRoky
M104.9412799 cm³193 HP @ 5500270 Nm @ 37501992-1993
M104.9422799 cm³197 HP @ 5700270 Nm @ 37501993-1995
M104.9802960 cm³180 HP @ 5700260 Nm @ 44001989-1992
M104.9902960 cm³220 HP @ 5500300 Nm @ 37501992-1997
M104.9913199 cm³220 HP @ 5500315 Nm @ 37501992-1993
M104.9923199 cm³231 HP @ 5600315 Nm @ 37501991-1997
M104.9943199 cm³231 HP @ 5600315 Nm @ 37501993-1997
M104.9953199 cm³220 HP @ 5500315 Nm @ 32501996-1997

🚗 KOMPATIBILNÍ VOZIDLA - DETAILNÍ SEZNAM

Mercedes-Benz W124 (1989-1995):

280E (1992-1993):  Motor: M104.941 - 2.8L R6
 Výkon: 193 HP @ 5500 RPM
 Moment: 270 Nm @ 3750 RPM
 Převodovka: 4/5-stupňová manuální, 4-stupňová automatická

300E/300CE/300TE (1989-1993):  Motor: M104.980/990 - 3.0L R6
 Výkon: 180-220 HP
 Moment: 260-300 Nm
 Verze: Sedan/Kupé/Kombi

320E/320CE/320TE (1992-1995):  Motor: M104.991/992 - 3.2L R6
 Výkon: 220 HP @ 5500 RPM
 Moment: 315 Nm @ 3750 RPM
 Speciální: 24-ventilový motor

Mercedes-Benz W140 S-Class (1991-1998):

300SE/SEL (1991-1993):  Motor: M104.990 - 3.0L R6
 Výkon: 220 HP
 Rozvor: Krátký (SE) / Dlouhý (SEL)

S320/S320L (1993-1998):  Motor: M104.992/994 - 3.2L R6
 Výkon: 231 HP
 Výbava: Standardně vzduchové pérování

Mercedes-Benz R129 SL (1989-2001):

300SL/300SL-24 (1989-1993):  Motor: M104.980/981 - 3.0L R6
 Výkon: 190-231 HP
 Karoserie: Roadster s pevnou skládací střechou

SL320 (1993-1997):  Motor: M104.991/994 - 3.2L R6
 Výkon: 231 HP
 Speciální: Aktivní pérování ADS

Mercedes-Benz W202 C-Class (1993-1997):

C280 (1993-1997):  Motor: M104.941 - 2.8L R6
 Výkon: 193 HP
 Převodovka: 5-stupňová manuální/automatická

C36 AMG (1993-1997):  Motor: M104.941 AMG - 3.6L R6
 Výkon: 280 HP
 Speciální: AMG úprava motoru

Mercedes-Benz W210 E-Class (1995-1997):

E280 (1995-1997):  Motor: M104.942 - 2.8L R6
 Výkon: 193 HP
 Převodovka: 5-stupňová automatická

E320 (1995-1997):  Motor: M104.995 - 3.2L R6
 Výkon: 220 HP
 Speciální: První generace W210

Mercedes-Benz W463 G-Class:

G300 (1989-1993):  Motor: M104.980 - 3.0L R6
 Výkon: 180 HP
 Speciální: Terénní verze

G320 (1994-1997):  Motor: M104.992 - 3.2L R6
 Výkon: 210 HP
 Pohon: Stálý 4x4


🔧 TECHNICKÉ PARAMETRY

Elektrické parametry:

 Napájecí napětí: 12V DC (9-16V)
 Klidový odběr: < 3 mA
 Provozní odběr: 2-5A
 Výstupní napětí (cívky): 380V špičkové
 Energie jiskry: 45-70 mJ
 Doba nabíjení cívky: 2.5-4.5 ms
 Pracovní teplota: -40°C až +120°C
 Krytí: IP54

Hardware specifikace:

 Procesor: Siemens SAB80C515 (8-bit)
 Frekvence: 12 MHz
 RAM: 4 KB
 ROM: 32 KB
 EEPROM: 1 KB
 A/D převodník: 8 kanálů, 10-bit
 Výstupní stupně: 3x darlington
 Diagnostický protokol: ISO 9141/KWP1281

Vstupní signály:

SignálZdrojTypRozsah
Otáčky motoruSnímač klikové hřídeleInduktivní0-7500 RPM
Poloha vačkySnímač vačkové hřídeleHallůvDigitální
Teplota motoruNTC senzorAnalogový-40 až +150°C
Zatížení motoruHFM/PMS jednotkaPWM0-100%
Klepání2x knock senzoryPiezo5-15 kHz
Napětí bateriePřímé měřeníAnalogový9-16V
Poloha škrtící klapkyTPS senzorAnalogový0-100%

Výstupní signály:

VýstupFunkceTypParametry
Cívka 1Válce 1,6Darlington380V/6A
Cívka 2Válce 2,5Darlington380V/6A
Cívka 3Válce 3,4Darlington380V/6A
OtáčkoměrSignál pro přístrojePulzní12V/20mA
DiagnostikaK-lineDigitálníISO 9141
Zpětná vazbaPro HFM/PMSAnalogový0-5V

 FUNKCE SYSTÉMU

1. Základní funkce zapalování:

Řízení předstihu:  3D mapa - 16x16 bodů
 Základní předstih - 8-42° před HÚ
 Korekce klepání - až -12° retardace
 Teplotní korekce - ±6°
 Adaptivní učení - EEPROM ukládání

Pořadí zapalování:  Firing order: 1-5-3-6-2-4
 Wasted spark - párové zapalování
 Dwell control - adaptivní nabíjení
 Multi-spark - při startu do 400 RPM

Omezovač otáček:  Soft limiter: 6800 RPM - postupné omezení
 Hard limiter: 7200 RPM - úplné přerušení
 Neutral limiter: 4500 RPM - na neutrálu
 Cold limiter: 5500 RPM - studený motor

2. Knock control (kontrola klepání):

Detekce klepání:  2 piezo senzory - každá řada 3 válce
 Frekvenční okno - 5-9 kHz
 Cylindr selective - rozpoznání válce
 Background noise - adaptivní filtr

Reakce na klepání:  Fast retard - okamžitě -3°
 Max retard - až -12°
 Cylinder specific - jednotlivé válce
 Recovery - 0.5°/s návrat

3. Diagnostické funkce:

Self-diagnostics:  Continuous test - všechny vstupy
 Rationality check - logická kontrola
 Default values - náhradní hodnoty
 Fault storage - 10 posledních závad
 Freeze frame - podmínky závady

Komunikace:  K-line - pin 17 konektoru
 Blink codes - LED diagnostika
 Live data - 8 parametrů
 Output test - test cívek

4. Speciální funkce:

Cold start:  After-start enrichment - obohacení
 Retarded timing - pozdější zapalování
 Idle stabilization - stabilizace volnoběhu
 Warm-up curve - křivka zahřívání

Component protection:  Catalyst protection - ochrana katalyzátoru
 Misfire detection - detekce vynechávání
 Limp home - nouzový režim
 Overheat protection - ochrana přehřátí


🛠️ DIAGNOSTIKA A KÓDOVÁNÍ

Mercedes HHT/Star Diagnosis:

 
Kopírovat
DIAGNOSTIKA EZ116K:

Připojení:
- 38-pin diagnostický konektor
- Pod kapotou (X11/4)
- Pin 17 = K-line EZ
- Pin 1 = Napájení +12V
- Pin 2 = Kostra GND

Identifikace:
Control Unit: EZ - Electronic Ignition
Part Number: 0227100025
Mercedes PN: A0145458432
Version: EZ116K
Software: 116.5
Hardware: 3.2
Coding: 003

Stored Faults:
- Fault 1: No faults stored
- Fault 3: Crankshaft sensor signal
- Fault 4: Camshaft sensor signal
- Fault 5: Knock sensor 1
- Fault 6: Knock sensor 2
- Fault 8: Communication HFM

Actual Values:
- Engine speed: 750 RPM
- Ignition angle: 10° BTDC
- Dwell time: 3.0 ms
- Knock retard: 0°
- Battery voltage: 13.7V
- Temperature: 82°C
- Load signal: 35%
- Throttle: 12%

Blikací kódy (Blink Codes):

 
Kopírovat
ČTENÍ BLIKACÍCH KÓDŮ:

Aktivace:
1. Motor OFF
2. Propojit piny 5-7 (X11/4)
3. Zapalování ON
4. LED sledovat (na EZ)

Kódy:
Kód 1 (1x) = Žádná závada
Kód 2 (2x) = Napájení/kostra
Kód 3 (3x) = Snímač otáček CKP
Kód 4 (4x) = Snímač vačky CMP
Kód 5 (5x) = Knock sensor 1
Kód 6 (6x) = Knock sensor 2
Kód 7 (7x) = Komunikace HFM
Kód 8 (8x) = Cívka 1 závada
Kód 9 (9x) = Cívka 2 závada
Kód 10 (10x) = Cívka 3 závada
Kód 11 (11x) = Teplota motoru
Kód 12 (12x) = TPS signál

Mazání:
- Odpojit baterii 60s
- Nebo přes diagnostiku

Měření a testování:

 
Kopírovat
TESTOVACÍ PROCEDURY:

1. TEST CÍVEK:
Primární vinutí:
- Odpor: 0.4-0.6 Ω
- Pin 1-4 (cívka 1)
- Pin 1-5 (cívka 2)
- Pin 1-6 (cívka 3)

Sekundární vinutí:
- Odpor: 11-15 kΩ
- Mezi výstupy HT

2. CKP SENSOR:
- Typ: Induktivní
- Odpor: 800-1200 Ω
- Mezera: 0.5-1.5 mm
- AC napětí: > 1.5V/400 RPM

3. CMP SENSOR:
- Typ: Hallův efekt
- Napájení: 5V/12V
- Signál: 0-5V pulzy
- Frekvence: 1/2 CKP

4. KNOCK SENSORS:
- Odpor: ∞ (nekonečno)
- Kapacita: 850-1150 pF
- Utahovací moment: 20 Nm
- Rezonanční frekvence: 6-7 kHz

5. TIMING CHECK:
- Volnoběh: 8-12° BTDC
- 2000 RPM: 25-30° BTDC
- 3000 RPM: 32-38° BTDC
- 4000 RPM: 38-42° BTDC

⚠️ ČASTÉ ZÁVADY

Typické problémy 0227100025:

ZávadaPříznakyPříčinaŘešeníCena opravy
KondenzátoryVýpadky za teplaElektrolyt vyschnutýVýměna kondenzátorů2.500-5.000 Kč
Výkonové stupněVálec vynecháváDarlington vadnýVýměna tranzistoru3.000-7.000 Kč
Studené spojeNáhodné výpadkyPájené spoje praskléPřepájení DPS2.000-4.000 Kč
Knock sensorZtráta výkonu, klepáníSenzor vadnýVýměna senzoru1.800-3.500 Kč
CKP sensorMotor nenaskočíSnímač/kabelážVýměna snímače1.500-3.000 Kč
PřehříváníNestabilní chodChladič ucpanýVyčistit chladič500-1.500 Kč
EEPROMZtráta adaptacíPaměť vadnáVýměna EEPROM2.000-4.000 Kč

Diagnostické postupy řešení:

 
Kopírovat
TROUBLESHOOTING:

MOTOR NENASKOČÍ:
1. Kontrola jiskry:
   - Vytáhnout kabel
   - 5mm od kostry
   - Starter 3s
   - Modrá jiskra?
   
2. Pokud ne:
   - Měření cívek
   - Test CKP/CMP
   - Napájení EZ
   - Komunikace HFM

VYNECHÁVÁNÍ:
1. Identifikace válce:
   - Postupně odpojovat
   - Změna zvuku?
   
2. Test komponenty:
   - Svíčka
   - Kabel
   - Cívka
   - Komprese

ZTRÁTA VÝKONU:
1. Kontrola předstihu
2. Knock retardace?
3. Palivový tlak
4. MAF senzor
5. Lambda regulace

KLEPÁNÍ MOTORU:
1. Kvalita paliva
2. Knock senzory test
3. Předstih měření
4. Karbonové usazeniny
5. Teplota motoru

💡 POSTUPY OPRAV

Výměna EZ116K jednotky:

 
Kopírovat
VÝMĚNA EZ JEDNOTKY:

NÁSTROJE:
- Sada klíčů 8-13mm
- Torx T20/T25
- Multimetr
- Diagnostika

DEMONTÁŽ:
1. Baterie odpojit (-)
2. Počkat 3 minuty
3. Lokalizace EZ:
   - W124: u baterie
   - W140: přepážka
   - R129: levá strana
4. Konektor odpojit:
   - 25-pin hlavní
   - Páčka odjistit
5. EZ demontáž:
   - 3x matice M6
   - Držák sundat

MONTÁŽ:
1. Chladič zkontrolovat
2. Tepelná pasta (málo!)
3. EZ namontovat
4. Moment 8 Nm
5. Konektor:
   - Čistý, suchý
   - Zajistit páčkou

TEST:
1. Baterie připojit
2. Start motor
3. Volnoběh 5 min
4. Diagnostika faults
5. Test jízda 20 km
6. Adaptace OK

Repase EZ116K - kondenzátory:

 
Kopírovat
VÝMĚNA KONDENZÁTORŮ:

SOUČÁSTKY POTŘEBA:
- 220µF/25V x2 (105°C)
- 100µF/25V x3 (105°C)
- 47µF/35V x2 (105°C)
- 22µF/50V x2 (105°C)
- 10µF/50V x4 (105°C)

POSTUP:
1. EZ demontáž
2. Kryt odstranit:
   - 4x šroub T10
   - Opatrně páčit
3. DPS vyjmout:
   - 2x šroub
   - Konektory odpojit
4. Staré kondenzátory:
   - Označit polaritu!
   - Odsát/vypájet
5. Nové osadit:
   - Polarita!!!
   - Kvalitní pájka
   - 350°C max
6. Kontrola:
   - Studené spoje
   - Zkraty
7. Test před montáží

CENA:
- Součástky: 300-600 Kč
- Servis: 2.500-5.000 Kč

Seřízení základního předstihu:

 
Kopírovat
KONTROLA PŘEDSTIHU:

POTŘEBNÉ:
- Stroboskopická lampa
- Diagnostika/multimetr
- Otáčkoměr

POSTUP:
1. Motor zahřát (80°C+)
2. Připojit stroboskop:
   - Válec 1
   - Indukční kleště
3. Značky najít:
   - Řemenice klikové
   - Kryt rozvodů
4. Volnoběh (750 RPM):
   - 8-12° BTDC
   - TDC/OT = 0°
5. Zvýšit na 2000 RPM:
   - 25-30° BTDC
6. 3000 RPM:
   - 32-38° BTDC

SEŘÍZENÍ:
- EZ116K = fixní
- Nelze mechanicky
- Pouze software

POKUD MIMO TOLERANCI:
- CKP sensor pozice
- Rozvodový řetěz
- Napínák řetězu
- EZ jednotka vadná

📊 TESTOVÁNÍ

Komplexní test EZ116K:

 
Kopírovat
TEST PROTOKOL EZ116K:

1. VIZUÁLNÍ KONTROLA:
□ Jednotka čistá
□ Žádná koroze
□ Konektor OK
□ Kabeláž v pořádku
□ Chladič průchozí

2. STATICKÝ TEST:
□ Odpor cívek OK
□ CKP sensor OK  
□ CMP sensor OK
□ Knock senzory OK
□ Napájení 12V

3. DIAGNOSTICKÝ TEST:
□ Komunikace OK
□ Žádné DTC
□ Live data čitelná
□ Verze software OK

4. START TEST:
□ Motor naskočí ihned
□ Žádné prodlevy
□ Volnoběh stabilní
□ 750±50 RPM

5. VOLNOBĚH TEST:
□ Hladký chod
□ Žádné vibrace
□ Předstih 8-12°
□ Žádné vynechávání

6. ZATÍŽENÍ TEST:
□ Akcelerace plynulá
□ Plný výkon dostupný
□ Žádné klepání
□ Omezovač 6800 RPM

7. JÍZDNÍ TEST:
□ Studený start OK
□ Teplý start OK
□ Všechny režimy OK
□ Spotřeba normální

VÝSLEDEK: PASS/FAIL
Datum: _______
Technik: _______
Km stav: _______

📈 CENY A DOSTUPNOST (2024)

Ceny jednotky 0227100025:

StavCenaZárukaDostupnost
Použitá originál2.500-5.000 Kč3 měsíceBěžné
Repasovaná5.000-8.000 Kč12 měsícůDostupné
Výměnná repasovaná7.000-10.000 Kč24 měsícůDostupné
Nová aftermarket10.000-15.000 Kč24 měsícůVzácné
Nová OEM Bosch20.000-30.000 Kč24 měsícůNa objednávku

Servisní náklady:

SlužbaCenaČas
Diagnostika500-1.000 Kč30 minut
Výměna EZ1.200-2.000 Kč45 minut
Repase kondenzátory2.500-5.000 Kč2-3 dny
Kompletní repase5.000-8.000 Kč3-5 dnů
Kontrola předstihu600-1.200 Kč30 minut
Výměna knock senzoru1.500-2.500 Kč1 hodina

Související komponenty:

DílOEM čísloCena
Cívka zapalováníA00015873032.500-4.000 Kč
Knock senzorA00315377281.500-2.500 Kč
CKP snímač otáčekA00315380281.200-2.000 Kč
CMP snímač vačkyA00415396281.500-2.500 Kč
Zapalovací kabelyA10415000181.800-3.000 Kč
Rozdělovač (pokud má)A00015874033.000-5.000 Kč

🔍 IDENTIFIKACE

Jak poznat správnou jednotku:

Umístění dle modelu:  W124 - u baterie vpravo
 W140 - přepážka uprostřed
 R129 - levá strana motoru
 W202 - přepážka vpravo
 W210 - u ABS jednotky

Štítek jednotky:

 
Kopírovat
BOSCH
0 227 100 025
Mercedes A0145458432
EZ116K M104
12V   Made in Germany
HW: 3.2  SW: 116.5
Date: 18/93

Kontrola kompatibility:  Podle motoru - M104.xxx kód
 Podle VIN - 4.-6. pozice
 Podle výkonu - 2.8/3.0/3.2L
 Počet pinů - 25-pin konektor

Rozdíly verzí:  2.8L - jiné mapy
 3.0L - střední předstih
 3.2L - nejvyšší výkon
 AMG - speciální software


🛡️ VÝHODY A NEVÝHODY

Výhody:

• ✅ Jednoduchost - méně složité než novější
• ✅ Spolehlivost - osvědčená konstrukce
• ✅ Opravitelnost - možnost DIY repase
• ✅ Dostupnost - hodně kusů na trhu
• ✅ Cena - levné náhradní díly
• ✅ Diagnostika - jednoduché blink kódy

Nevýhody:

• ❌ Stáří - 30+ let staré jednotky
• ❌ Kondenzátory - časté selhání
• ❌ Omezené funkce - základní systém
• ❌ Adaptace - pomalé učení
• ❌ Komunikace - pouze K-line


🎯 ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Celkový verdikt:

Řídicí jednotka zapalování Bosch EZ116K (0227100025) je spolehlivý a jednoduchý systém pro motory Mercedes M104. Hlavními problémy jsou stárnoucí kondenzátory a výkonové stupně, které lze relativně snadno a levně opravit. Jednotka je dobře diagnostikovatelná, opravitelná a náhradní díly jsou dostupné. Pro majitele starších Mercedesů s M104 jde o důležitou komponentu, kterou lze udržovat funkční s minimálními náklady.

Hodnocení:

⭐⭐⭐⭐ 7.5/10 • Funkčnost: 8/10
• Spolehlivost: 7/10
• Cena oprav: 9/10
• Dostupnost: 8/10
• Složitost: 8/10 (jednoduchá)


📝 DŮLEŽITÉ POZNÁMKY

Tipy pro majitele:

 Preventivní repase - každých 80.000 km
 Kondenzátory - vyměnit preventivně
 Chlazení - udržovat čisté
 Kvalitní svíčky - Bosch/NGK pouze
 Knock senzory - kontrolovat utažení
 Diagnostika - číst kódy pravidelně

Preventivní údržba:

 Každých 20.000 km: Kontrola zapalování
 Každých 40.000 km: Výměna svíček
 Každých 60.000 km: Výměna kabelů
 Každých 80.000 km: Repase EZ
 Každý rok: Diagnostika systému

Varovné signály:

• Těžký start za tepla
• Vynechávání při akceleraci
• Nestabilní volnoběh
• Zvýšená spotřeba
• Ztráta výkonu
• Klepání motoru

Diskuze

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Povinná pole

Nevyplňujte toto pole:

Bezpečnostní kontrola